Jak sterować przedsiębiorstwem, aby zrealizować plany strategiczne? Spostrzeżeniami dzieli się T. Gabriel - doradca z Contrast Management Consulting.
www.contrast.at
Wzmocnienie pozycji rynkowej, wzrost wartości i pozytywny wizerunek społeczny to długofalowe cele wszystkich chyba przedsiębiorstw. Co jednak sprawia, iż tylko nielicznym udaje się je zrealizować? Kluczem do sukcesu wydają się być: umiejętność stymulowania zaangażowania personelu w realizację strategii, zapewnienie jej zbieżności z działalnością finansową oraz włączenie zadań długoterminowych do „rutynowych” obowiązków menedżerów.
Zaangażowanie we wdrażanie strategii wymaga pełnej zgodności celów osobistych z celami firmy. Okazuje się, iż często drobne rozbieżności zignorowane na etapie budowania planów długoterminowych przekształcają się w niemożliwy do pogodzenia konflikt interesów w chwili ich realizacji.
Brak zazębienia działań strategicznych i finansowych wynika zarówno z wyrażania celów nadrzędnych organizacji w formie jakościowej zamiast w wielkościach kwantyfikowalnych, jak i z faktu, iż decyzje finansowe opierają się zwykle na krótkoterminowych miernikach pieniężnych, nieuwzględniających strategicznych priorytetów jednostki.
Zagadnienia strategiczne zbyt rzadko trafiają także do planu pracy menedżerów niższych szczebli. Dwa lub trzy spotkania kadry zarządczej w roku muszą być poświęcone na przykład problemowi zamykania luki strategicznej. Warto bowiem pamiętać, iż - wbrew pozorom - to przy długo-, a nie krótkoterminowych przedsięwzięciach niedostrzeżone w porę drobne odchylenia od kursu spowodują całkowite rozminięcie się z celem.