Krótkowzroczny controlling

Tekst otwarty nr 1/2007

Ile pożytku z controllingu mają małe i średnie przedsiębiorstwa? Diagnozę na łamach "Controller Magazin" stawiają S. Dahms z Uniwersytetu Münster i A. Siemes - dyrektor BMS Consulting.

www.bms-consulting.de

Jeżeli zapytamy menedżerów, czy kierowane przez nich jednostki wykorzystują controlling, odpowiedź zwykle brzmi tak. Jednak, jak wskazują badania prowadzone przez Katedrę Ekonomiki Przedsiębiorstw Uniwersytetu Münster, kadra kierownicza otrzymuje ze strony controllingu wsparcie głównie w zakresie operatywnego zarządzania zaopatrzeniem, produkcją lub sprzedażą. Planowanie inwestycji czy zarządzanie ryzykiem funkcjonują jedynie w co ósmym podmiocie, a z pomocy Zrównoważonej Karty Wyników, analizy scenariuszy czy benchmarkingu małe przedsiębiorstwa korzystają jeszcze rzadziej.

Aby menedżerowie mogli sami ocenić skuteczność controllingu, wspomniany ośrodek naukowy przy współpracy WGZ-Bank oraz BMS Consulting opracował system diagnostyczny MinDR. Program ten przybiera formę wywiadu z kierownictwem, zawierającego pytania odpowiadające kryteriom oceny kredytobiorców w myśl standardów Basel II. Aby zapewnić wiarygodność ratingu, wywiad prowadzony jest osobno z menedżerami różnych działów i szczebli. Zestawienie odpowiedzi z raportami finansowymi umożliwia wygenerowanie mapy mocnych i słabych stron jednostki, natomiast zbieżność opinii poszczególnych kierowników pozwala na ocenę skuteczności komunikacji w jednostce.

Systematyczne wykorzystanie pakietu generuje bazę danych, stanowiącą podstawę oceny zarówno decyzji strategicznych, jak i efektywności wspierających je narzędzi controllingu. Tym samym - w myśl hasła "zaufanie jest dobre, controlling jest lepszy" - controllerzy sami muszą zadbać, aby ich działania poprawiały rating jednostki.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.