Kreatywność pod kontrolą

Tekst otwarty nr 2/2009

Jak sprawić, aby pracownicy byli bardziej twórczy? Badania nad związkiem kreatywności i wyników przedsiębiorstw opisuje J. Hanna z Harvard Business School.

http://hbswk.hbs.edu

Controlling personalny już dawno przestał ograniczać się do monitorowania kosztów osobowych i wydajności pracy. Nadal jednak uwadze menedżerów i analityków umyka kluczowy czynnik budowania wartości przedsiębiorstwa związany z zasobami ludzkimi - kreatywność.

W celu zrozumienia, jak duży potencjał tkwi w pracy twórczej, należy obalić mit, iż kreatywność jest tylko pochodną inteligencji i talentu. W równym stopniu wynika ona z chęci podejmowania odpowiedzialności czy umiejętności spojrzenia na problemy z różnych perspektyw - czyli tych cech pracowników, które można kształtować.

Jednak, aby sterować zdolnościami kreatywnymi organizacji, trzeba umieć je zmierzyć. Pionierskie badania pokazują, iż zjawisko to można skwantyfikować, zestawiając dane dotyczące efektów działań personelu z informacjami o odczuwanych przez pracowników emocjach oraz ich ocenie środowiska pracy. W ten sposób zaobserwowano związek między najważniejszymi z emocjonalnego punktu widzenia wydarzeniami a sprawnością działania pracowników. Okazuje się, iż zarówno negatywne, jak i pozytywne bodźce determinują poziom kreatywności personelu nawet dwa dni po zaistnieniu określonych sytuacji w miejscu pracy. Natomiast stały wzrost zdolności twórczych kadry uzyskać można, wyznaczając pracownikom jasne i istotne cele, zapewniając im wystarczające zasoby rzeczowe i czas na realizację obowiązków, a przede wszystkim skłaniając ich do traktowania sukcesów i porażek w kategoriach osobistego rozwoju i zdobywania doświadczenia.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.