Kontrola wewnętrzna a ERP

Tekst otwarty nr 9/2006

W jaki sposób systemy informatyczne klasy ERP zmieniają charakter działań kontrolnych? Zagadnienie omawiają eksperci kanadyjskiego producenta oprogramowania Seradex.

www.seradex.com

Systemy ERP, integrując w czasie rzeczywistym dane ze wszystkich obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa, z pewnością przyczyniają się do uporządkowania przepływu informacji. Jednak pełna integracja oznacza także, iż poszczególni użytkownicy – w ramach przyznanych uprawnień – ingerują w całą bazę danych przedsiębiorstwa.

Aby myśleć zatem o kontroli wewnętrznej, należy zadbać o bezpieczeństwo samego systemu. Zarządzanie dostępem do danych przez poszczególnych pracowników, klientów i dostawców oraz zapory ogniowe w miejscach, w których system „styka się” z internetem, to pierwsza linia oporu. Uzgadnianie stanów kont księgi głównej z analityką i źródłami zewnętrznymi (informacjami z banków i od kontrahentów) to kolejna możliwość. Jednak faktyczne zalety systemów ERP ujawniają się dzięki zastosowaniu sygnałów ostrzegawczych, oznaczających wystąpienie nieregularności lub potencjalnych błędów.

Komunikaty takie powinny być generowane, gdy dokonano nieautoryzowanych operacji na kontach aktywów, manipulowano bazami cen, zapasów czy też usuwano dane teleadresowe. Istotna jest także obserwacja operacji przeprowadzanych na rejestrach zamówień, zakupów i ich rozliczenia. Wyjaśnienia mogą wymagać sytuacje, w których wszystkie trzy operacje są autoryzowane identyfikatorem jednego użytkownika lub gdy ten sam użytkownik tworzył zamówienie i wprowadzał nowego kontrahenta do bazy danych.

Ostatecznie ważne jest przygotowanie użytkowników do pracy w środowisku ERP. Wylogowanie się po zakończeniu pracy to najprostszy sposób na wyeliminowanie niepożądanych operacji.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.