Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce, nawet tej jednoosobowej, wymaga kilku kroków, które należy wykonać, aby prawidłowo rozliczyć składki ZUS, które są obowiązkowe, niezależnie od formy opodatkowania (ryczałt, karta podatkowa, zasady ogólne itd.). Poniżej przedstawiono etapy, przez które należy przejść w odpowiedniej kolejności, począwszy od założenia działalności do rozliczenia się.

ZUS – rozliczanie jednoosobowej działalności gospodarczej

Rejestracja w ZUS

Przy zakładaniu działalności należy zgłosić się do ZUS, aby uzyskać numer ubezpieczenia społecznego. Można to zrobić poprzez:

  • złożenie formularza ZUA (jeśli przedsiębiorca będzie opłacał pełne składki ZUS),
  • złożenie formularza ZZA (jeśli przedsiębiorca ma prawo do preferencyjnych składek, tzw. mały ZUS).

Rejestracji należy dokonać w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności.

Wszystkie formularze można znaleźć na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl) oraz bezpośrednio w systemie PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych ZUS), gdzie można je wypełnić online i wysłać elektronicznie. PUE ZUS pozwala także na sprawdzanie statusu zgłoszeń i składek.

Rodzaj składek

Pełne składki ZUS (ZUS od osób prowadzących działalność gospodarczą) obejmują składki na:

  • ubezpieczenie społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe – dobrowolne),
  • ubezpieczenie zdrowotne.

Przedsiębiorca może skorzystać z preferencyjnych składek ZUS (tzw. mały ZUS) – przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia działalności, jeśli spełnia określone warunki.

Można również skorzystać z ulgi na start – dla osób, które rozpoczynają działalność gospodarczą po raz pierwszy lub po przerwie dłuższej niż 60 miesięcy. W takim przypadku nie płaci się składek na ubezpieczenie społeczne przez pierwsze 6 miesięcy. Należy jednak pamiętać, że składkę i na ubezpieczenie zdrowotne nie wlicza się w ulgę na start i jej opłata jest obligatoryjna.

Wysokość składek ZUS

  • wysokość składek uzależniona jest od tzw. podstawy wymiaru składek, która wynosi zazwyczaj 60% prognozowanego średniego wynagrodzenia w Polsce.

  • dla osób korzystających z małego ZUS podstawa składek może być niższa, a składki oblicza się na podstawie dochodu przedsiębiorcy.
  • w przypadku preferencyjnych składek przedsiębiorcy mogą zapłacić mniej przez pierwsze 24 miesiące działalności („mały ZUS”).

Zgłoszenie do ZUS i zmiany

Po rozpoczęciu działalności gospodarczej, przedsiębiorca musi regularnie opłacać składki ZUS za każdy miesiąc. Jeśli zmienia się wysokość dochodów, status działalności lub zmienia się preferencja w zakresie składek (np. przejście na pełne składki po upływie okresu preferencyjnego), należy zaktualizować zgłoszenie w ZUS.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Rola kierownika jednostki przy czynnościach inwentaryzacyjnych

Rola kierownika jednostki przy czynnościach inwentaryzacyjnych

W świetle art. 4 ust. 5 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej, ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości (z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury) zostaną powierzone innej osobie lub przedsiębiorcy usługowo prowadzącemu księgi rachunkowe, za ich zgodą. Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę lub przedsiębiorcę powinno być stwierdzone w formie pisemnej.

Czytaj więcej

Potencjał wykorzystania danych firmowych (1st Party Data) do efektywnego rozwoju marketingu i sprzedaży

Potencjał wykorzystania danych firmowych (1st Party Data) do efektywnego rozwoju marketingu i sprzedaży

W środowisku biznesowym rola danych firmowych (1st Party Data) jest kluczowa w kontekście rozwijania efektywnych strategii marketingowych i sprzedażowych. W miarę jak technologie cyfrowe ewoluują, a przepisy dotyczące ochrony danych osobowych stają się coraz bardziej restrykcyjne, firmy są zmuszone do poszukiwania nowych, bardziej zaawansowanych metod zbierania, przetwarzania i wykorzystywania danych o swoich klientach. Jednak aby maksymalnie czerpać korzyści z pozyskanych danych, należy się do tego procesu odpowiednio przygotować.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.