Kilobajto-osobo-godzina

Tekst otwarty nr 8/2007

Jak oceniać pracę informatyków? Wskazówek udziela T. Spitta z Uniwersytetu Bielefeld. Umiejętność kalkulacji nakładów i efektów pracy osób zaangażowanych w opracowanie i utrzymanie oprogramowania jest jednym z kluczowych zadań controllingu informatycznego. Praktyka pokazuje jednak, iż istniejące w tej kwestii rozwiązania pozostawiają wiele do życzenia.

www.wiwi.uni-bielefeld.de

Pierwszym mankamentem jest niewłaściwe rozliczenie kosztów. Nakłady i efekty zamiast poszczególnym systemom lub podsystemom przypisywane są tradycyjnym ośrodkom odpowiedzialności. Po drugie zaś, projekty IT rzadko postrzegane są przez pryzmat całego cyklu ich życia - od prac rozwojowych, przez wdrożenie i utrzymanie, aż po modyfikacje funkcjonalności - ale raczej w odniesieniu do okresu od zamówienia do zapłaty.

Aby system kalkulacji nakładów i efektów ułatwiał przygotowanie kosztorysów kolejnych przedsięwzięć, dla poszczególnych czynności realizowanych przez informatyków musi być określone: jakiego systemu lub podsystemu dotyczą oraz w jakiej fazie rozwojowej i na jakim etapie projektu prace te są realizowane. Niezbędne jest także wskazanie, którego elementu użyteczności systemu poszczególne działania dotyczą. Klienci płacą przecież za składniki funkcjonalne oprogramowania, a nie za roboczogodziny czy kilobajty kodu, a zatem bez wspólnej platformy porównań niemożliwa jest jakakolwiek kalkulacja efektywności przedsięwzięcia. Ostatecznie, z taką samą szczegółowością ujmować należy błędy oraz czynności związane z ich usuwaniem, a także modyfikacje istniejących rozwiązań. W ten sposób nie tylko łatwiej będzie podejmować decyzje zwiększające efektywność pracy zespołów projektowych, ale też dowieść, iż wchodzący w ich skład specjaliści warci są niemałych zarobków, które otrzymują.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.