Ile można zarobić na rezygnacji z papierowych faktur? Rozwiązania i płynące z nich korzyści prezentują eksperci z CheckFree i-Solutions.
www.newmetrics.co.uk
Kluczowy dla przedsiębiorstw proces odbierania zapłaty za dostarczone towary i usługi jest zarazem jednym z najbardziej nieefektywnych. Wśród 1000 największych organizacji z listy magazynu „Fortune” okres spłaty zobowiązań wynosi 41 dni. Opóźnienie to nie wynika wyłącznie z premedytacji odbiorców. Wiele winy jest po stronie samych przedsiębiorstw, które na różnych etapach obsługi płatności, tj. przy wystawieniu faktur, ich weryfikacji, przyjmowaniu zapłaty, a zwłaszcza przy wyjaśnianiu kwestii spornych wykonują „papierkową robotę”.
Koszt tego działania jest wysoki - w wielu firmach przekracza 20 milionów dolarów rocznie. Wydatki te można jednak znacznie zredukować przy zastosowaniu opartego całkowicie na technologii internetowej systemu fakturowania i płatności (EIPP).
Według GartnerGroup, można w ten sposób zaoszczędzić 60% kosztów wystawienia faktur, zamieniając dokumenty papierowe na elektroniczne, 50% kosztów ich weryfikacji, likwidując działania manualne, i 41% kosztów obsługi klientów, zamieniając centra telefoniczne na „samoobsługowy” serwis internetowy. Cała inwestycja powinna się zwrócić już po 6 miesiącach.
To jednak nie koniec korzyści. Wszystkie uzyskane w procesie obsługi płatności informacje trafiają automatycznie do systemu informatycznego przedsiębiorstwa i stanowią pożywkę dla narzędzi analitycznych modułu relacji z klientami (CRM). Natomiast dzięki natychmiastowemu potwierdzeniu drogą e-mailową zakończenia każdego etapu obsługi obie strony mają jednakowy obraz sytuacji, co redukuje sytuacje sporne i przyspiesza wpływ środków, które dłużej pracują na konto sprzedawcy.