Finansowy wykrywacz kłamstw

Tekst otwarty nr 2/2008

Czy można ukryć manipulacje informacjami księgowymi? Nowe narzędzie stworzone z myślą o audytorach prezentuje M. Leone, specjalistka w zakresie finansów przedsiębiorstw.

www.cfo.com

Nagłaśniane w ostatnich latach przypadki działań spółek giełdowych na niekorzyść akcjonariuszy podały w wątpliwość także rzetelność pracy rewidentów. W najbliższym czasie szykuje się jednak ofensywa firm audytorskich przeciwko nieuczciwym spółkom, czego zwiastunem jest wspólny raport Wielkiej Czwórki zawierający formułę obliczania tzw. „miernika oszustw”.

Opracowany model matematyczny identyfikuje nietypowe kształtowanie się: miar finansowych - zwłaszcza wielkości rozliczeń międzyokresowych, dynamiki przychodów ze sprzedaży i marż oraz wskaźników giełdowych - mierników niefinansowych - w szczególności poziomu zaległych zamówień - a także operacji pozabilansowych. Im więcej parametrów modelu odbiega od postulowanych poziomów, tym wyższe jest prawdopodobieństwo fałszowania przez spółkę sytuacji finansowej.

Rozwiązanie przetestowane na sprawozdaniach dostarczanych Amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) wskazało, iż w latach 1982-2005 aż 680 przedsiębiorstw dopuściło się manipulacji w raportach kwartalnych lub rocznych. Najczęściej - bo aż w 55% procentach - zawyżano przychody ze sprzedaży przez fikcyjne transakcje z podmiotami powiązanymi lub przekazywanie niezamówionych dostaw z „opcją zwrotu”; co czwarty przypadek dotyczył fałszowania wartości zapasów i sprzedanych produktów, a w 10% sterowano „ręcznie” rezerwami na należności. Głównymi winowajcami były przedsiębiorstwa branży informatycznej oraz działające w obszarach handlu detalicznego, telekomunikacji i technologii medycznych - a zatem spółki o najwyższych stopach zwrotu dla inwestorów.

Czy to oznacza koniec finansowych hochsztaplerów? Zapewne nie. Jednak będą musieli się oni wykazać znacznie większą kreatywnością niż dotychczas.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.