Finansowe czy niefinansowe

Tekst otwarty nr 1/2007

Jak oceniać działalność przedsiębiorstwa, aby stymulować jego wzrost? Wnioski z badań prezentują Ch. W. Chow i W. A. Van der Stede - profesorowie z San Diego i Los Angeles.

www.imanet.org

Mierniki bazujące na danych księgowych są zbyt zagregowane i ukierunkowane na przeszłość, aby wspierać realizację strategii jednostki - twierdzi wielu ekonomistów. Zorientowanie na wyniki, innowacyjność, zaangażowanie i jakość można osiągnąć jedynie obserwując "miękkie" czynniki - dodają. Jakie faktyczne efekty przynosi zatem wprowadzenie do systemów oceny działalności przedsiębiorstwa miar finansowych, niefinansowych czy jakościowych?

Badania amerykańsko-belgijskiego zespołu wskazują, iż przewagę jakości zapewnia firmom ocena wyników na podstawie takich miar, jak: długość cyklu produkcji i realizacji zamówień, liczba wprowadzonych produktów, kwalifikacje, autonomiczność i satysfakcja personelu oraz zadowolenie klientów. Jednostki, które dążą do wysokiej jakości, muszą także zadbać, aby kierownicy byli zorientowani na długofalowe cele, potrafili motywować pracowników i byli lojalni wobec firmy.

Wskaźniki finansowe (np. marża, koszty produkcji) najlepiej wspierają działania operacyjne, natomiast chęci podejmowania ryzyka i inicjatywy rosną, gdy efekty mierzone są kwantyfikowalnymi miernikami niefinansowymi (np. produktywnością personelu czy terminowością dostaw). Okazuje się w końcu, iż wbrew obiegowym opiniom zarówno mierniki finansowe, jak i niefinansowe w równym stopniu stymulują orientację na cele i koordynację działań w ramach całej organizacji.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.