Jak oceniać działalność przedsiębiorstwa, aby stymulować jego wzrost? Wnioski z badań prezentują Ch. W. Chow i W. A. Van der Stede - profesorowie z San Diego i Los Angeles.
www.imanet.org
Mierniki bazujące na danych księgowych są zbyt zagregowane i ukierunkowane na przeszłość, aby wspierać realizację strategii jednostki - twierdzi wielu ekonomistów. Zorientowanie na wyniki, innowacyjność, zaangażowanie i jakość można osiągnąć jedynie obserwując "miękkie" czynniki - dodają. Jakie faktyczne efekty przynosi zatem wprowadzenie do systemów oceny działalności przedsiębiorstwa miar finansowych, niefinansowych czy jakościowych?
Badania amerykańsko-belgijskiego zespołu wskazują, iż przewagę jakości zapewnia firmom ocena wyników na podstawie takich miar, jak: długość cyklu produkcji i realizacji zamówień, liczba wprowadzonych produktów, kwalifikacje, autonomiczność i satysfakcja personelu oraz zadowolenie klientów. Jednostki, które dążą do wysokiej jakości, muszą także zadbać, aby kierownicy byli zorientowani na długofalowe cele, potrafili motywować pracowników i byli lojalni wobec firmy.
Wskaźniki finansowe (np. marża, koszty produkcji) najlepiej wspierają działania operacyjne, natomiast chęci podejmowania ryzyka i inicjatywy rosną, gdy efekty mierzone są kwantyfikowalnymi miernikami niefinansowymi (np. produktywnością personelu czy terminowością dostaw). Okazuje się w końcu, iż wbrew obiegowym opiniom zarówno mierniki finansowe, jak i niefinansowe w równym stopniu stymulują orientację na cele i koordynację działań w ramach całej organizacji.