Finansowa reakcja łańcuchowa

Tekst otwarty nr 11/2008

Czy można spłacać faktury szybciej i jeszcze na tym zarobić? Nowy model finansowania transakcji handlowych prezentuje A. Hawser z Global Finance.

www.gfmag.com

Obsługa finansowa przedsiębiorstw wchodzących w skład łańcucha logistycznego nie wydaje się niczym nowym - banki pełniły bowiem rolę pośrednika między dostawcami a odbiorcami od początku swego istnienia. Jednak globalizacja rynku i prowadzenie transakcji w trybie on-line spowodowały, że powiązania handlowe przerodziły się w złożoną sieć, łączącą podmioty o różnej wielkości i kondycji finansowej.

Zwiększenie płynności finansowej całego łańcucha logistycznego wymaga zrównoważenia silniejszej pozycji odbiorców, której konsekwencją są, pozornie korzystne dla dużych przedsiębiorstw, opóźnienia w regulowaniu zobowiązań wobec kontrahentów. Przeciętny okres spłaty zobowiązań europejskich korporacji to obecnie 77 dni, z których 17 stanowią „zamierzone” opóźnienie. Oznacza to koszty w wysokości 250 miliardów euro rocznie po stronie dostawców - zwykle małych i średnich przedsiębiorstw. Nic więc dziwnego, iż nie tylko dalsze obniżenie kosztów dostaw przestaje być realne, ale rośnie wręcz zagrożenie zerwania łańcucha logistycznego.

Groźbę kryzysu zażegnać mogą banki, przejmując na siebie ciężar szybkiej spłaty zobowiązań wobec dostawcy - najlepiej jeszcze, zanim dostawa wyruszy do odbiorcy. Korzyści są wielostronne. Odbiorca ma nadal korzystne wskaźniki rotacji zobowiązań, dostawca poprawia swoją pozycję finansową - dzięki czemu może pozyskać kapitał po niższym koszcie i oferować dogodniejsze warunki sprzedaży - pionierskie banki mogą zaś liczyć na czterokrotny wzrost liczby obsługiwanych transakcji.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.