(Eko)logiczny wybór

Tekst otwarty nr 7/2007

Jak zarobić na ekologii? Dla BusinessWeek komentuje S. Perman. Ekologiczne przedsiębiorstwa pojawiły się w latach 70. jako próba znalezienia niszy na konkurencyjnym rynku. Funkcjonowały dzięki zdeterminowanym klientom, skłonnym zapłacić za wyznawane przekonania. Jednak jak pokazał raport McKinsey & Co. z 2003 roku, na ekologii korzystało nie tylko środowisko. Właściciele regularne otrzymywali ponad 10-procentowe zyski. Nic więc dziwnego, że na „ekorynek” ofensywę przypuścili światowi giganci, tacy jak Danone, Colgate-Palmolive, a nawet Wal-Mart.

www.businessweek.com

Czy obserwujemy zatem narodziny nowego zyskownego obszaru działalności? Możliwe. Pewne jest natomiast to, że ekologia nie jest już „niszowa”, a zmiana barw na „zielone” to w głównej mierze decyzja ekonomiczna.

Wejście na „ekorynek” należy traktować jak każdą inną dywersyfikację działalności. Konieczna jest przede wszystkim ocena, czy klienci oczekują ekologicznych produktów i czy chcą za nie więcej płacić. Od tego zależeć będzie powodzenie całego przedsięwzięcia. Warto bowiem pamiętać, iż przyjazne środowisku produkty pociągają za sobą konieczność zmian w procesie technologicznym, zastosowania energii z odnawialnych źródeł, pozyskania nowych dostawców, zakupu droższych materiałów, a nawet poprawy warunków płacowych - jako że ekologia i społeczna odpowiedzialność powinny iść w parze. Nie wolno także zapominać, że ekologiczny produkt w końcu spowszednieje. Zaczną się liczyć jego cena i walory użytkowe. Jeżeli naturalna żywność będzie smaczna, ekologiczne samochody niezawodne, a ubrania modne, łatwiej będzie przekonać odbiorców, że warto je kupić.

Zawsze można być też „zielonkawym”. Redukcja opakowań czy wykorzystanie surowców wtórnych to także krok w dobrym kierunku.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.