Jak mierzyć wartość procesów komunikacyjnych w przedsiębiorstwie? Radzą A. Ebert- -Steinhübel i V. Steinhübel - eksperci IFC Ebert.
www.ifc-ebert.com
W światowych koncernach, takich jak Procter & Gamble czy Coca-Cola, działania związane z komunikacją gospodarczą pochłaniają nawet jedną czwartą budżetu. Choć nie trzeba przekonywać menedżerów, iż wydatki te są kluczowe dla funkcjonowania organizacji, coraz częściej pojawia się pytanie, jakie faktyczne korzyści przynoszą one przedsiębiorstwom.
Wielu controllerów prowadzi już oceny poszczególnych działań informacyjnych pod względem skuteczności przekazu - czyli treści i formy komunikatów - oraz sprawności procesu komunikacji - jego szybkości i kosztów. Pojawia się jednak problem z konsolidacją wyników w skali całej jednostki.
Rozwiązaniem jest spojrzenie na komunikację przez pryzmat roli, jaką pełni ona w realizacji strategii przedsiębiorstwa - a zatem właściwego kształtowania jego relacji z interesariuszami. Ujęcie to zostało wykorzystane w wyrosłej ze zrównoważonej karty wyników koncepcji komunikacyjnego panelu sterowania (CCC) czy zbudowanej w oparciu na modelu zarządzania wartością przedsiębiorstwa metodzie zarządzania wartością procesów komunikacyjnych (VBCM). Ujmując w procesie zarządzania strategicznego w sposób hierarchiczny wszystkie wewnętrzne i zewnętrzne, sformalizowane i niesformalizowane działania, przyczyniające się do budowania relacji jednostki z interesariuszami, możliwa staje się kalkulacja takich zagregowanych wielkości, jak: zwrot z procesu komunikacji czy wpływy z wizerunku organizacji. Okazuje się wówczas, iż we wspomnianych na wstępie jednostkach komunikacja przyczyniła się do zbudowania marki, której wartość stanowi trzykrotność rocznych przychodów ze sprzedaży. W tej sytuacji nawet wielomilionowe wydatki są w pełni uzasadnione.