Co najbardziej motywuje pracowników? Komentuje S. Kelly, pisząca m.in. na łamach „Wall Street Journal”. Światowi eksperci w dziedzinie zasobów ludzkich twierdzą zgodnie: zarówno „tradycyjne” bodźce finansowe, jak i te „nowoczesne”, np. pomoc w urządzeniu mieszkania, nieodpłatne porady prawne czy relaksujący masaż po pracy nie zachęcają specjalistów do pozostania u dotychczasowego pracodawcy równie skutecznie jak dodatkowy wypoczynek.
www.treasuryandrisk.com
N. Neumann z Service Net Solutions LLC, kierujący centrum telefonicznej obsługi klientów, aby obniżyć rotację personelu, sięgającą 100% rocznie, zaproponował szereg rozwiązań: od elastycznego czasu pracy, przez wolne letnie piątki, aż po 5-tygodniowe płatne urlopy dla tych, którzy są z firmą od 7 lat.
Elastyczny czas pracy, jak twierdzą eksperci Towarzystwa Zarządzania Kadrami (SHRM), to skuteczne rozwiązanie. O ile stawiane pracownikom cele są przez nich realizowane, pora i miejsce pracy nie mają znaczenia, a rygorystyczne normy tylko obniżają efektywność pracy. Podobnie, funkcjonujące w okresie letnim, wolne piątkowe popołudnia są nie tylko bardziej atrakcyjne niż dodatkowe dni wolne, ale także „legalizują” niepisany zwyczaj krótszej pracy przed weekendem.
Dodatkowe płatne urlopy dla najwierniejszych pracowników, to skuteczna metoda odbudowy zaangażowania. Ponadto, jeśli zbliżanie się upragnionego „leniuchowania” odmierza specjalny firmowy zegar, pracownicy są skłonni do wytężonego wysiłku także przed urlopem – dodaje Neumann.
Jeżeli zatem dziwi jeszcze kogoś to, że coraz więcej menedżerów zachęca pracowników do odpoczynku, niech pamięta, iż po prostu dbają oni o najcenniejsze dobro organizacji – wysoko wykwalifikowanych i zaangażowanych w swoją pracę specjalistów.