Jaką rolę odgrywa controller w organizacji projektowej? Wskazówek udziela R. Fiedler – specjalista w zakresie controllingu i informatyzacji.
www.projektcontroller.de
Współpraca controllera z zespołem projektowym rozpoczyna się na etapie kształtowania koncepcji przedsięwzięcia. Tworzenie budżetów i harmonogramów, dobór metod monitorowania realizacji oraz ustalenie zakresu raportowania to zadania stanowiące zakres obowiązków controllerów w wielu organizacjach. Często zapomina się jednak, że podjęcie decyzji czy w ogóle realizować projekt, ustalenie hierarchii ważności przedsięwzięć oraz kalkulacja związanego z nimi ryzyka, to punkt wyjścia w strategicznym zarządzaniu projektami.
Projekty można podzielić na klasy według kryteriów atrakcyjności i ryzyka – przy czym atrakcyjność oznacza długotrwały wzrost przychodów, udziału w rynku lub poprawę jakości oferty, zaś ryzyko obejmuje zarówno elementy finansowe, jak i technologiczne.
Jak ustalić hierarchię ważności projektów? Należy najpierw sformułować warunek konieczny, aby w ogóle brać pod uwagę przedsięwzięcie (np. stopę zwrotu), a samego wyboru dokonać na podstawie niefinansowych mierników atrakcyjności. Warto pamiętać, że decyzje o realizacji dużych projektów mają charakter strategiczny. Wielu menedżerom wystarczy godzina, aby zainicjować inwestycję wartą miliony. Jednak nadmierny pośpiech może przesądzić o porażce całej organizacji.