Controlling w marketingu

Tekst otwarty nr 3/2006

Czy controlling wzmacnia efekty działań marketingowych? Doświadczeniami dzieli się Richard Köhler – specjalista w dziedzinie marketingu.

www.competence-site.de

Podstawowym zadaniem controllingu jest koordynowanie przepływów informacyjnych dla zapewnienia efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Nie chodzi wyłącznie o informacje dla zarządu, ale także wsparcie kierowników poszczególnych działów jednostki. W ramach marketingu od controllera oczekuje się określenia sposobów zbierania i systematyzowania informacji o produktach, obecnych i potencjalnych klientach, wielkości rynku i udziale w nim przedsiębiorstwa oraz efektach stosowania narzędzi marketingu mix.

Jednym z głównych zadań controllera jest wspomaganie planowania sprzedaży. Konieczne jest określenie cech i wymagań grup klientów, dobór instrumentów marketingu mix oraz przewidywanie strategii konkurentów. Również informacje o satysfakcji odbiorców ułatwiają ustalenie przyszłej wielkości sprzedaży.

Realizacja zadań kontrolnych w ramach marketingu może przyjąć formę monitoringu przebiegu projektów – np. wprowadzania nowego produktu na rynek – lub też ocenę rezultatów działań – np. poprzez porównanie przychodów generowanych przez poszczególne rynki, grupy klientów czy kanały dystrybucji.

Do instrumentów strategicznych, będących w dyspozycji controllera, należą analizy scenariuszy, SWOT, ocena pozycji konkurencyjnej czy metody portfolio. W wymiarze operacyjnym controller stosuje mierniki bazujące na kosztach i przychodach oraz analizę marż.

Współczesna technologia ułatwia ocenę działań marketingowych. Stanowiące o sile systemów informatycznych hurtownie danych czy narzędzia analityczne OLAP, pozwalają na powiązanie danych rynkowych z informacjami z systemu rachunkowego dla bieżącego prowadzenia wielowymiarowych analiz.

Podsumowując, controller powinien stać się łącznikiem między obszarami marketingu i finansów, gwarantować większą efektywność działań marketingowych i sprawić, że marketing stanie się w pełni kontrolowanym obszarem funkcjonalnym organizacji.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.