www.controlling-portal.org
Rosnąca presja na redukcję kosztów przedsiębiorstw spowodowała zastój w przedsięwzięciach informatyzacyjnych. Choć w najbliższych latach liczba wdrożeń powinna wzrosnąć, zmienią się warunki ich realizacji. Napięte budżety, jasno postawione cele, oczekiwanie wymiernych rezultatów czy praca pod presją czasu – to dziś reguła.
Zapewnienie przejrzystości projektów staje się polisą ubezpieczeniową ich menedżerów. Jednak mimo dostępu do narzędzi wspomagających – z metodyką wartości uzyskanej (EV) na czele – wdrożenia zbyt często kończą się fiaskiem. Przyczynami są niewystarczająco uszczegółowione plany, niekontrolowane na bieżąco wydatki czy kalkulacja wskaźników zaawansowania projektu ze zbyt małą częstotliwością.
Istotą projektów informatycznych jest ich innowacyjność, zatem controller, działający w organizacji zmieniającej się, nie może postępować rutynowo, polegając wyłącznie na sprawdzonych rozwiązaniach.
Controlling projektów zaczyna się w fazie planowania przedsięwzięcia, obejmując ustalenie celów, etapów i terminów realizacji oraz dobór zespołu wdrożeniowego. Controller wspomaga zarządzanie projektem, badając organizację pracy, sporządza listy zadań do wykonania i dokumentuje zakończenie poszczególnych etapów. Steruje także kształtem projektu, zgodnie z wymaganiami finalnych użytkowników, oceniając jednocześnie efektywność rozwiązań. Nadzór podwykonawców i szybkie reagowanie na zgłaszane przez nich problemy, ocena zasadności zmian zakresu prac i zagwarantowanie realizacji pierwotnych celów projektu – to kolejne zadania controllera. Pomiar efektów wdrożenia pod kątem ich terminowości, kompletności, jakości i zgodności z postawionymi celami powinien prowadzić do wypracowania zestawu scenariuszy działania.
Zadania controllerów projektów informatycznych wymagają zatem zarówno umiejętności analitycznych, jak i stymulacji działania. Jeśli dodać do tego doświadczenie w zarządzaniu projektami, wówczas controller będzie faktycznym gwarantem płynności wdrożenia.