Jaka jest specyfika controllingu projektów informatycznych? Doświadczeniami dzielą się Sebastian Asendorf i Eva-Marie Hohnholt – konsultanci Helbling Management Consulting GmbH.

www.controlling-portal.org

Rosnąca presja na redukcję kosztów przedsiębiorstw spowodowała zastój w przedsięwzięciach informatyzacyjnych. Choć w najbliższych latach liczba wdrożeń powinna wzrosnąć, zmienią się warunki ich realizacji. Napięte budżety, jasno postawione cele, oczekiwanie wymiernych rezultatów czy praca pod presją czasu – to dziś reguła.

Zapewnienie przejrzystości projektów staje się polisą ubezpieczeniową ich menedżerów. Jednak mimo dostępu do narzędzi wspomagających – z metodyką wartości uzyskanej (EV) na czele – wdrożenia zbyt często kończą się fiaskiem. Przyczynami są niewystarczająco uszczegółowione plany, niekontrolowane na bieżąco wydatki czy kalkulacja wskaźników zaawansowania projektu ze zbyt małą częstotliwością.

Istotą projektów informatycznych jest ich innowacyjność, zatem controller, działający w organizacji zmieniającej się, nie może postępować rutynowo, polegając wyłącznie na sprawdzonych rozwiązaniach.

Controlling projektów zaczyna się w fazie planowania przedsięwzięcia, obejmując ustalenie celów, etapów i terminów realizacji oraz dobór zespołu wdrożeniowego. Controller wspomaga zarządzanie projektem, badając organizację pracy, sporządza listy zadań do wykonania i dokumentuje zakończenie poszczególnych etapów. Steruje także kształtem projektu, zgodnie z wymaganiami finalnych użytkowników, oceniając jednocześnie efektywność rozwiązań. Nadzór podwykonawców i szybkie reagowanie na zgłaszane przez nich problemy, ocena zasadności zmian zakresu prac i zagwarantowanie realizacji pierwotnych celów projektu – to kolejne zadania controllera. Pomiar efektów wdrożenia pod kątem ich terminowości, kompletności, jakości i zgodności z postawionymi celami powinien prowadzić do wypracowania zestawu scenariuszy działania.

Zadania controllerów projektów informatycznych wymagają zatem zarówno umiejętności analitycznych, jak i stymulacji działania. Jeśli dodać do tego doświadczenie w zarządzaniu projektami, wówczas controller będzie faktycznym gwarantem płynności wdrożenia.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.