Jaka jest rola controllingu we wdrażaniu systemów zarządzania jakością? Odpowiedzi udzielają eksperci Niemieckiego Stowarzyszenia Controllerów.
www.controllerverein.com
Jakość jest jednym z decydujących czynników sukcesu, oznacza bowiem trwałość produktów, niezawodność urządzeń czy realizację zamówień zgodnie z oczekiwaniami klientów. Jakość w koncepcji TQM to ustawiczne doskonalenie całego przedsiębiorstwa, nie zaś wyłącznie odrzucenie produktów niespełniających norm.
System TQM jest ukierunkowany na realizację strategii przedsiębiorstwa i wyznaczanie standardów jego działania. Cele są następujące: efektywne wykorzystanie zasobów, zaangażowanie pracowników, terminowe dostawy, poprawa konkurencyjności, zadowolenie klientów, przewidywalne przychody i obniżenie kosztów.
Osiągnięcie wskazanych korzyści wymaga wsparcia procesu wdrażania standardów jakości przez controlling. Rolą controllera jest pobudzanie pracowników wszystkich obszarów funkcjonalnych jednostki do zaangażowania się w proces doskonalenia organizacji. Controller poszukuje potencjalnych możliwości poprawy działania przedsiębiorstwa i redukcji jego kosztów przy jednoczesnym wzroście satysfakcji klientów. Odpowiada także za gromadzenie danych dla oceny realizacji celów dotyczących poprawy jakości, wypracowanie metod systematycznej analizy efektów poszczególnych działań i upowszechnienie uzyskanych informacji. W końcu controller koordynuje i monitoruje realizację poszczególnych projektów.
Sporządzając budżet wdrożenia, controller ustala nakłady związane z poprawą jakości oraz szacuje koszty niedotrzymania norm. Aby zagwarantować przejrzystość projektu, konieczne jest przypisanie kosztów konkretnym nośnikom lub procesom, co ułatwi identyfikację miejsc występowania i przyczyn odchyleń oraz wykrycie wąskich gardeł.
Warto pamiętać, iż wdrożenie TQM da w efekcie także controllerom niezbędne narzędzia służące ocenie realizacji celów przedsiębiorstwa i wykorzystania jego potencjału.