Controller w szpitalu

Tekst otwarty nr 2/2007

Jak wygląda zdrowe podejście do controllingu w placówkach medycznych? Doświadczenia Stiftungsklinikum Mittelrhein opisują na łamach Zeitschrift für Controlling und Management B. Pfeuffer, M. Frieling, G.J. Lahuis oraz B. Koch.

www.gzstift.de

Niejeden szpitalny controller został przez środowisko medyczne uznany za krwiopijcę, który naciska na szybkie wypisywanie pacjentów, pragnie ograniczyć badania diagnostyczne, woli nie stosować drogich leków i narzeka na wysokie koszty leczenia „nagłych przypadków” i „powikłań”. Aby ten obraz uległ zmianie, konieczne jest aktywne zaangażowanie controllingu w stworzenie systemu zarządzania wspomagającego realizację strategii medycznej szpitala.

Podstawowym problemem tych palcówek jest to, iż rozszerzenie oferty świadczeń i wprowadzenie nowoczesnych terapii oznacza wydatki, do których poniesienia należy przekonać kasy chorych. Orężem w negocjacjach może być właśnie controlling uwiarygodniający budżety szpitali.

W klinice Mittelrhein zastosowano w tym celu rachunek kosztów w przekroju Jednorodnych Grup Pacjentów (DRG). Grupy pacjentów objętych jednakową terapią w związku z postawieniem określonej diagnozy stanowią idealny nośnik kosztów. Dzieje się tak dlatego, że do DRG można przypisać poszczególne procedury medyczne, a więc zatem koszty pracy, zużycia materiałów i leków, utrzymania aparatury itd. W efekcie budżet szpitala można zbudować opierając się na danych z diagnostyki. Warunek jest jednak taki, iż controller musi stale współpracować z kadrą lekarską przy analizie dokumentacji medycznej, przypisywaniu poszczególnych procedur medycznych do DRG, wycenie nowych świadczeń i szacowaniu kosztów spełniania wymogów jakościowych w procesie leczenia.

Controlling może zatem poprawić przejrzystość pracy szpitala i wspomagać wybór najwłaściwszych terapii, niekoniecznie typując „których pacjentów nie opłaca się leczyć”.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.