Biznesowa szkoła przetrwania

Tekst otwarty nr 5/2008

Jak zarządzać, aby się nie napracować? Odradza M. Gelbmann, dyrektor naczelny Q-Success.

www.ipma.ch

Istnieją tysiące opracowań poświęconych skutecznemu zarządzaniu. Rzadko kiedy wskazuje się natomiast sposoby, które menedżerowie wykorzystują do pozorowania zaangażowania w budowanie sukcesu organizacji. A szkoda, trudno bowiem kontrolować przebieg przedsięwzięć, nie znając arsenału biznesowych sabotażystów.

Po pierwsze, menedżer wie, iż spośród jego wrogów (klientów, przełożonych, podwładnych) tylko ci drudzy mogą pomieszać mu szyki - od nich bowiem zależy wynagrodzenie i przyszła ścieżka kariery. Menedżer musi zatem cały czas usypiać czujność pryncypałów. Z klientami jest znacznie łatwiej - nie należy im dogadzać. Najwyżej cenieni są ci zarządzający, którzy potrafią sobie radzić z kłopotliwymi zleceniodawcami. Natomiast członków zespołu trzeba trzymać tak krótko, aż zaczną o tym głośno mówić. Dobry menedżer to bowiem ten, który umie wycisnąć z pracowników maksimum wysiłku.

Menedżer musi być mistrzem kunktacji. Do pracy nie włącza się zbyt wcześnie, aby mógł powiedzieć, iż uratował przedsięwzięcie mimo fundamentalnych błędów na starcie. Planuje także zakończenie poszczególnych etapów projektu jak najbliżej terminu końcowego - po co ma ściągać sobie na głowę systematyczną kontrolę!

Kluczem do sukcesu są raporty z postępów. Jest to najlepsza okazja do podkreślenia osiągniętych oraz „prawie osiągniętych” sukcesów. Nie wolno natomiast wykazywać przekroczeń budżetu, dopóki przedsięwzięcie nie wejdzie w fazę końcową. Nikt przecież nie zamknie projektu, gdy jest on w 80% gotowy - nawet przy 30-proc. przekroczeniu kosztów. Natomiast opóźnienia należy ujawnić, gdy pojawią się zakłócenia zewnętrzne. Cała wina spada na czynniki poza kontrolą, a tymczasem zyskuje się czas na reorganizację działań.

I najważniejsze: projekt trzeba zakończyć wówczas, gdy można go jeszcze nazwać „sukcesem”! Zarząd też potrzebuje sukcesów i nie będzie zwracał uwagi na konieczność późniejszych modyfikacji. Winni będą wiecznie niezadowoleni klienci.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.