Czy oprogramowanie bazujące na procesowym podejściu do zarządzania wyprze tradycyjny system budżetowania? Głos w dyskusji zabiera Tad Leahy – niezależny komentator współpracujący z amerykańskimi czasopismami ekonomicznymi.

www.businessfinancemag.com

Choć wiadomo, że przytłoczenie menedżerów tysiącem formularzy nieodzwierciedlających zmian w strategii i potrzebach przedsiębiorstwa hamuje rozwój organizacji, co roku odbywa się ten sam rytuał. Dlaczego? Przyczyną jest przywiązanie do odgórnego budżetowania rocznego. Systemy zarządzania procesami biznesowymi (BPM), dające przedsiębiorstwom elastyczność dzięki pomiarowi efektów działania przy pomocy kluczowych wskaźników efektywności (KPI), powinny poprawić tę sytuację. Jeżeli nie można w trakcie roku zmienić alokacji zasobów, nie można też wykorzystać nadarzających się szans, twierdzi H. Morris z grupy IDC. Aby szybko urzeczywistniać zamierzenia organizacji, planowanie musi być ciągłe, dodaje S. Mullane z The Palyer Group. Systemy BPM wymagają określenia mierzalnej strategii i celów. W konsekwencji budżety również oparte na wymiernych wskaźnikach dostosowują się automatycznie do zmian ich poziomu.

Przejście od budżetowania rocznego do systemów BPM, może przyjąć formę budżetu kroczącego. Gdy budżety przestaną być ograniczeniem, staną się dla menedżerów stale aktualizowanym przewodnikiem. S. Chinery z Krystal Co. przypomina sobie, iż przed wdrożeniem systemu BPM, budżety były głównym celem na początku roku. Później o nich zapominano. Zamiast mnożyć wielkości z poprzedniego roku przez 10% należy przewidywać poziom kluczowych wskaźników efektywności. W ten sposób łatwiejsze jest wczesne wykrycie odchyleń.

Jak dotąd niewiele przedsiębiorstw amerykańskich zrezygnowało z tradycyjnego budżetowania, jednak liderzy rynkowi twierdzą zgodnie, iż zamierzają pójść w kierunku BPM. Za nimi podążą następni, a nad tradycyjnym budżetowaniem zapłacze niewielu.

Zobacz również

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii: Klucz do sukcesu i długoterminowego rozwoju firmy

Monitorowanie strategii firmy to kluczowy element zarządzania, który pozwala na ścisłe śledzenie postępów w realizacji zamierzonych celów oraz dostosowywanie działań w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Bez skutecznego monitorowania nawet najlepiej opracowana strategia może okazać się niewystarczająca. W artykule tym szczegółowo omówimy znaczenie monitorowania strategii, metody i narzędzia, jakie można wykorzystać, a także najlepsze praktyki, które zapewnią efektywne zarządzanie i realizację celów strategicznych firmy.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 10/2024

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa – klucz do sukcesu w procesie implementacji

Analiza przedwdrożeniowa to jeden z najważniejszych etapów w procesie implementacji nowych rozwiązań informatycznych, systemów zarządzania lub technologii w organizacji. Jest to faza, która poprzedza wdrożenie właściwego systemu i ma na celu dokładne zrozumienie potrzeb biznesowych, ocenę istniejących procesów oraz przygotowanie gruntu pod skuteczną realizację projektu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.