Wiele spółek w Polsce realizuje transakcje z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową (dalej: raje podatkowe). W niektórych przedsiębiorstwach są to jednorazowe przypadki, a w niektórych kluczowe transakcje, które stanowią największy przychód bądź koszt. Rozliczenia polskich podatników z podmiotami z rajów podatkowych budzą coraz to większe zainteresowanie organów podatkowych, dlatego też ceny transferowe stanowią dla przedsiębiorców nie lada wyzwanie.
Mimo, iż regulacje w zakresie cen transferowych funkcjonują w polskich przepisach od wielu lat, to większa część przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że przepisy z zakresu cen transferowych obejmują nie tylko transakcje realizowane z podmiotami powiązanymi, ale również transakcje realizowane z podmiotami niezależnymi, w sytuacji, w której podmioty te mają siedzibę w raju podatkowym.
Transakcje z podmiotami z rajów podatkowych
Praktyka pokazuje, iż spółki weryfikując obowiązki dokumentacyjne w zakresie cen transferowych nie biorą pod uwagę transakcji realizowanych z podmiotami z rajów. Czy to zwykłe przeoczenie, nieznajomość przepisów czy faktycznie celowe działanie? To pytanie, na które bardzo ciężko znaleźć odpowiedź.
Kancelarie podatkowe bardzo często naświetlają przedsiębiorstwom problem, a w zasadzie ryzyka, jakie wiążą się z realizacją transakcji z kontrahentami z rajów podatkowych. Przeprowadzając audyt w zakresie cen transferowych, bardzo często okazuje się, że transakcje realizowane z kontrahentami są na dużą skalę, a ceny, które są w tych transakcjach ustalone, nie zawsze zgodne są z ideą ceny rynkowej.
Rok 2021 przyniósł wiele zmian w zakresie przepisów dotyczących cen transferowych, w tym w szczególności w zakresie weryfikacji i dokumentowania transakcji realizowanych z rajami podatkowymi. Ustawodawca postanowił znacząco rozszerzyć obowiązki podatników związane z weryfikacją kontrahentów, w przypadkach, w których istnieje ryzyko współpracy z rajami podatkowymi, jak również poszerzył obowiązki dokumentacyjne w tym zakresie.
Przegląd zmian 2021
Jakie zatem zmiany prawne zaszły w 2021 roku dla podatników współpracujących z rajami podatkowymi?
Według obecnie obowiązujących przepisów:
→ Próg dokumentacyjny dla strony kosztowej, jak i przychodowej dla transakcji kontrolowanych realizowanych z podmiotami z rajów podatkowych wynosi 100 000 PLN. Oznacza to, iż obowiązek sporządzenia dokumentacji podatkowej obejmuje zarówno sprzedaż, jak i zakup towarów lub usług z raju podatkowego, dotychczasowe przepisy obowiązek ten nakładały wyłącznie na transakcje zakupowe.
→ Obowiązek sporządzania dokumentacji lokalnej mają podatnicy i spółki niebędące osobami prawnymi, dokonujący transakcji innej niż transakcja kontrolowana z podmiotem z raju podatkowego, jeżeli wartość tej transakcji za rok podatkowy przekracza 100 000 PLN.
→ Do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych są obowiązani podatnicy i spółki niebędące osobami prawnymi, dokonujący transakcji kontrolowanej lub transakcji innej niż transakcja kontrolowana, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową oraz wartość tej transakcji za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi – za rok obrotowy przekracza 500 000 PLN. Domniemywa się, że rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli druga strona transakcji dokonuje w roku podatkowym lub roku obrotowym rozliczeń z podmiotem mającym siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową. Przy ustalaniu tych okoliczności podatnik lub spółka niebędąca osobą prawną są obowiązani do dochowania należytej staranności.
W przypadku transakcji z rajami podatkowymi, rozszerzono również zakres danych przekazywanych w dokumentacji, która będzie musiała dodatkowo zawierać:
→ uzasadnienie gospodarcze wskazujące na przyczyny zawarcia transakcji i umożliwiające ocenę czy kontrahent z tzw. raju podatkowego prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą;
→ test korzyści (benefit test), tj. opis spodziewanych korzyści ekonomicznych, w tym podatkowych.
Pozostałe 57% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.