Podatnicy, którzy w zakończonym roku podatkowym – 2022 zawierali transakcje z podmiotami powiązanymi, powinni w 2023 roku dokonać przeglądu, czy i jakie mają obowiązki w zakresie cen transferowych. W poniższym artykule, krok po kroku omówię, kto, kiedy i jakie obowiązki musi wypełnić w zakresie cen transferowych w 2023 roku za poprzedni rok podatkowy.

Obowiązki w zakresie cen transferowych w 2023 roku

Należy pamiętać, że jeżeli podatnik nie wypełni opisanych obowiązków, narazi się na sankcje karne skarbowe i spór z organami podatkowymi. Dodatkowo warto zauważyć, że ceny transferowe w ostatnim czasie stały się ulubionym obszarem kontroli organów skarbowych.

Zasady ceny rynkowej

Mówiąc o cenach transferowych, na początku warto się zastanowić, co to w ogóle oznacza. Cena transferowa to rezultat finansowy warunków ustalonych lub narzuconych w wyniku istniejących powiązań między podmiotami, w szczególności cena, wynagrodzenie, wynik finansowy lub wskaźnik finansowy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, że podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Dwa kluczowe określenia, na jakie należy tu zwrócić uwagę to:

( 1 ) podmioty powiązane oraz

( 2 ) warunki, które ustaliłyby między sobą podmioty powiązane.

Powyższe oznacza, że jeżeli dany podatnik zawiera jakąkolwiek transakcję z podmiotem powiązanym, która to transakcja wpływa na wynik finansowy tego podatnika (przychody, koszty, dochód), to warunki tej transakcji powinny być ustalone na takich samych zasadach, które ustaliłyby w porównywalnej transakcji podmioty niezależne (na warunkach rynkowych). Najczęściej w kontekście warunków transakcyjnych chodzi o cenę – cenę transferową. Przykład: jeżeli podatnik sprzedaje do podmiotu niepowiązanego produkt A za 100 zł, to podatnik powinien sprzedać produkt A do podmiotu powiązanego także za 100 zł. Jeżeli cena będzie inna (wyższa lub niższa), to powinno to znaleźć odpowiednie uzasadnienie, np. produkt A do podmiotu powiązanego jest sprzedawany za 80 zł, ale wynika to z tego, że podmiot powiązany płaci za produkt A w terminie 7 dni roboczych, a podmiot niezależny w terminie 60 dni roboczych.

Jeżeli natomiast cena produktu A, sprzedawanego do podmiotu powiązanego będzie wyższa lub niższa bez żadnego uzasadnienie ekonomicznego, to organ podatkowy będzie miał prawo zakwestionować „tę cenę” czy ogólnie wynik finansowy podatnika i doszacować dochód podatnikowi, podlegający opodatkowaniu. Znajdzie zatem zastosowanie poniższa zasada:

Jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.