Zapasy, to obok należności i zobowiązań krótkoterminowych, trzeci element kapitału obrotowego netto, który jest niezwykle istotny z punktu widzenia zarządzania przepływami pieniężnymi. Z tego względu zaznajomienie z MSR 2 oraz jego teoretycznymi aspektami wydaje się kluczowe, by później móc formułować właściwe wnioski analizując KON oraz zarządzając nim.

MSR 2 Zapasy - aspekty teoretyczne oraz zastosowanie w praktyce

Istota, cel i zakres MSR 2

MSR 2 skupia swą uwagę na sposobie księgowania zapasów. Ponadto zawiera on wytyczne dotyczące ustalania ceny nabycia lub kosztu wytworzenia zapasów oraz ich późniejszego zaliczenia w ciężar kosztów okresu. Znaleźć w nim można także zapisy dotyczące odpisywania wartości zapasów do wartości netto możliwej do uzyskania.

MSR 2 nie stosuje się do zapasów, takich jak:

  • Produkcja w toku wynikająca z umów o usługę budowlaną (oraz bezpośrednio z nią powiązanymi umowami o świadczenie usług),
  • Instrumenty finansowe,
  • Aktywa biologiczne powiązane z działalnością rolniczą i produkcją rolniczą na moment zbiorów.

Zgodnie z MSR 2 do zapasów zalicza się aktywa:

  • przeznaczone do sprzedaży w toku zwykłej działalności gospodarczej,
  • będące w trakcie produkcji przeznaczonej na taką sprzedaż lub
  • mające postać materiałów lub dostaw surowców zużywanych w procesie produkcyjnym, lub w trakcie świadczenia usług.

Zapasy są rozpoznawane w bilansie jako aktywa obrotowe. W momencie sprzedaży są one natomiast zaliczane jako koszty sprzedaży w rachunku wyników, a ich stan pokazywany w bilansie ulega zmniejszeniu. Pod kątem wyceny zapasów należy również rozumieć różnicę między wartością netto oraz wartością godziwą. Wartość netto rozumiana jest jako możliwa do uzyskania, szacunkowa kwota sprzedaży w toku zwykłej działalności pomniejszona o szacowane koszty przygotowania sprzedaży i szacunkowe koszty niezbędne do doprowadzenia sprzedaży do skutku. Jest to kwota specyficzna dla danej spółki, stąd nie musi ona być tożsama z wartością godziwą, która jest kwotą, za jaką na warunkach rynkowych składnik aktywów mógłby zostać wymieniony, a zobowiązanie uregulowane pomiędzy zainteresowanymi i dobrze poinformowanymi stronami transakcji.

Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.