Firma produkcyjna postanowiła rozszerzyć kanały sprzedaży swoich wyrobów o sklep internetowy. W tym celu zleciła zewnętrznej firmie wykonanie e-sklepu internetowego (oprogramowanie i system) oraz obsługującą go stronę internetową. W jaki sposób w księgach rachunkowych rozliczyć te nakłady?

Jak rozliczyć w księgach rachunkowych koszty założenia e-sklepu

Ujęcie w księgach rachunkowych wydatków związanych ze zleceniem firmie zewnętrznej wykonania sklepu internetowego zależne jest od tego, czy w umowie podpisanej przez strony dochodzi do przeniesienia praw autorskich (lub licencji) na kupującego. Jeśli tak jest, to nakłady te firma powinna uznać za wartość niematerialną i prawną. Jeśli natomiast umowa takiego przeniesienia praw nie przewiduje, wydatki te należy ewidencjonować jako koszty bieżącego okresu (koszty usług obcych). Szczegóły w uzasadnieniu.

Branża e-commerce rozwija się szybko i sprawia, że wiele firm decyduje sie na rozszerzanie kanałów sprzedaży własnych wyrobów o sklep internetowy. E-sklep można założyć, korzystając z wielu różnych rozwiązań, np.:

dedykowane platformy open-source (podstawowy program jest często bezpłatny, ale zazwyczaj wymaga zatrudnienia informatyka, który odpowiednio spersonalizuje sklep) czy

platformy e-commerce na abonament (płaci się abonament za gotowy sklep internetowy oraz często opłatą jest również prowizja od realizowanej przez sklep sprzedaży).

Często jednak firmy decydują się (jak to ma miejsce w rozpatrywanym przypadku) na zbudowanie sklepu internetowego „od zera”, tak by sklep spełniał spersonalizowane wymagania firmy i by można w nim wdrażać różne rozwiązania. W przypadku zlecenia wykonania sklepu internetowego firmie zewnętrznej kluczowe znaczenie dla ewidencji księgowej ma to, czy podpisana umowa przenosi autorskie prawa majątkowe na nabywcę lub stanowi umowę licencyjną. W praktyce nabycie oprogramowania opracowanego na indywidualne zlecenie zamawiającego następuje najczęściej na podstawie umowy przenoszącej autorskie prawa majątkowe.

Zlecenie wykonania e-sklepu firmie zewnętrznej – przeniesienie praw majątkowych lub zawarcie umowy licencyjnej

W sytuacji, gdy wraz z wykonaniem usługi następuje przeniesienie na zamawiającego autorskich praw majątkowych lub jest nabyta licencja, możemy mieć do czynienia z powstaniem podlegającej amortyzacji wartości niematerialnej i prawnej. Aby można ją ująć w księgach rachunkowych, musi ona spełniać jednocześnie następujące warunki, tj.:

musi stanowić aktywo, tj. składnik majątku, nad którym jednostka sprawuje kontrolę (posiada tytuł prawny do użytkowania), a który w przyszłości przyniesie jednostce korzyści ekonomiczne,

musi zostać nabyta (wytworzenie oprogramowania e-sklepu wraz ze stroną internetową we własnym zakresie wyklucza możliwość zaliczenia tych wydatków do wartości niematerialnych i prawnych; koszty wykonania e-sklepu przez pracowników firmy mogą być co najwyżej rozliczane w czasie),

jest przeznaczona na potrzeby własnej działalności jednostki i nadaje się do gospodarczego wykorzystania (co jest potwierdzane zapisem o przyjęciu przez jednostkę wartości niematerialnej i prawnej do użytkowania),

przewidywany czas jej użytkowania przez jednostkę jest dłuższy niż rok,

jej cena nabycia jest wyższa od wyznaczonej przez firmę jako „próg istotności”; zazwyczaj próg ten jest określony i zapisany w polityce rachunkowości w wysokości ustalonej przez przepisy podatkowe, tj. 10 000 zł (netto – w przypadku czynnych podatników VAT, brutto – w przypadku podmiotów zwolnionych z VAT).

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.