Controlling kosztów jakości jest ważnym narzędziem pobudzającym aktywną działalność jednostki oraz środkiem zapewniającym jej sukces na rynkach krajowych i zagranicznych. Jakość produkowanych wyrobów lub oferowanych usług wyróżnia przedsiębiorstwo spośród innych, dlatego tak istotną rolę odgrywa system zarządzania jakością. To dzięki niemu jednostka osiąga przewagę nad innymi, oferując swoje produkty najwyższej jakości. Controlling w tym zakresie stanowi nowoczesną metodę zarządzania w przedsiębiorstwie oraz pozwala na optymalizację kosztów i realizację założonych celów.
System zarządzania jakością w przedsiębiorstwie
Controlling kosztów jakości lub inaczej nazwany system zarządzania jakością (SZJ) może być zastosowany wszędzie, gdzie istnieją centra kosztów. Można tu wyróżnić cztery grupy:
- Koszty zapobiegania – w tej grupie znajdują się koszty szkolenia, testowania, zapewnienia surowców i materiałów o wymaganej jakości, koszty analiz.
- Koszty oceny – to grupa kosztów skoncentrowanych na określeniu jakości i porównaniu z jakością wyrobów, są to koszty audytów dostawców, koszty związane z kontrolą jakości na etapie produkcji.
- Koszty błędów wewnętrznych – ponoszone przed dostarczeniem do klienta wyrobu, związane są z wykrywaniem wad produktu, naprawami, a nawet utylizacją.
- Koszty błędów zewnętrznych – to grupa kosztów związana z błędami lub wadami produktu wykrytymi po dostarczeniu produktu do klienta. Największą pozycją w tej grupie są koszty reklamacji, występują także koszty związane z naprawami i obsługą zwrotu produktów.
Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.