Każda firma sprzedająca swoje produkty cyklicznie otrzymuje dane, na podstawie których generowane są raporty sprzedaży. Powinny być one czytelne i pozwalać w szybki sposób uzyskać potrzebne informacje dotyczące statystyk sprzedaży i kondycji firmy. Zdecydowanie najlepszym narzędziem do tego będzie tabela przestawna, która daje ogromne możliwości. W tym artykule zostaną omówione dwie dodatkowe opcje tabeli przestawnej, które usprawniają i przyśpieszają filtrowanie danych. Są nimi fragmentator oraz filtry dat.
Opis przypadku i przygotowanie danych tabeli przestawnej
Za przykład posłuży nam firma sprzedająca kilka produktów w kilku oddziałach w Polsce. Dane generowane przez każdy oddział zawierają następujące wartości: data sprzedaży, oddział, ID produktu, kategorię produktu, cenę za sztukę, liczbę sprzedanych sztuk oraz wartość danej transakcji.
Wszystkie dane trafiają do jednej tabeli w Excelu (rysunek 1), na podstawie której w nowym skoroszycie tworzymy tabelę przestawną (dla przypomnienia opcja dostępna z poziomu ścieżki: Wstawianie - Tabela przestawna). W wierszach umieszczamy oddział, datę sprzedaży oraz nazwę produktu. A jako wartości podajemy sumę z liczby sprzedanych sztuk oraz sumę ich wartości. Dodatkowo jako główny filtr możemy dodać kategorię. Gotowa tabela z przykładem znajduje się na rysunku 2.
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.