Raportowanie ESG – temat do tej pory traktowany po macoszemu w wielu organizacjach, zaczyna nabierać tempa i zyskuje na znaczeniu. Z jednej strony to wymóg prawny – na ten moment dla największych graczy, z drugiej wymaganie rynkowe, które pozwala na zachowanie przewagi konkurencyjnej. Jak najlepiej wesprzeć raportowanie ESG w twojej firmie? Wybierając narzędzia, które pozwolą zachować wiarygodność i transparentność danych pochodzących z wiarygodnych źródeł.

Raportowanie zrównoważonego rozwoju z wykorzystaniem platformy ENVIZI od IBM. Przegląd możliwości

Dyrektywa CSRD przyjęta przez Parlament Europejski 10 listopada 2022 r. jest jednym z fundamentów Europejskiego Zielonego Ładu i programu zrównoważonego finansowania. Rozszerza ona grupę firm zobowiązanych do raportowania zrównoważonego rozwoju, precyzuje, które informacje niefinansowe będą publikowane zgodnie z europejskimi standardami oraz umożliwia poddawanie ich niezależnym audytom. Jednak wiele firm, nawet mimo braku oficjalnego obowiązku, już teraz dostrzega konieczność sięgnięcia po wskaźniki inne niż te finansowe, aby wzmocnić swoją pozycję na rynku, zyskać zaufanie wśród inwestorów, klientów oraz przyciągać najlepszych pracowników.

Nie tylko obowiązek, ale też wymóg rynkowy

W dzisiejszym świecie inwestorzy podchodzą poważnie do zobowiązań dotyczących zrównoważonego rozwoju. Nie wystarczy mieć tylko dobre wyniki finansowe, aby ich przyciągnąć, tym co się dla nich liczy są również coraz częściej zobowiązania wobec środowiska i planety. Wg badań IBM Institute for Business Value, aż 80% konsumentów przywiązuje dużą wagę do zrównoważonego rozwoju firm, od których kupują produkty oraz usługi. Klienci coraz częściej zmieniają swoje decyzje zakupowe w oparciu o to, co firma ma do zaproponowania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Równie istotną grupą interesariuszy są pracownicy, którzy coraz częściej podejmują decyzje o podjęciu pracy w organizacji z jasnymi zobowiązaniami społecznymi oraz środowiskowymi. Moda staje się koniecznością, a dla coraz większej liczby podmiotów również obowiązkiem prawnym. Warto już teraz, niezależnie od etapu, na jakim się znajdujemy, zacząć identyfikować potrzeby w zakresie raportowania ESG, gromadzić i przetwarzać dane oraz wyciągać wnioski na przyszłość.

Kluczowe wyzwania dla biznesu

W zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju, wyzwania można mnożyć. Kluczowym natomiast zdaje się być ujawnianie informacji dotyczących ESG. Inwestorzy coraz częściej domagają się, aby organizacje publicznie ujawniały swoje wskaźniki środowiskowe, społeczne oraz w zakresie ładu korporacyjnego. Cały czas rośnie liczba standardów i wytycznych, którymi należy się posiłkować tworząc takie raporty. Raportowana jest emisja gazów cieplarnianych czy poziom osiągnięcia celów dekarbonizacyjnych. W odpowiedzi na presję inwestorów i rynku, firmy przyjmują obecnie rekordowe zobowiązania w zakresie emisji gazów cieplarnianych. Ślad węglowy oblicza się w trzech zakresach, dobieranych w zależności od celu obliczania śladu węglowego przez daną firmę. Zakres 1. obejmuje emisje bezpośrednie, powstałe w wyniku spalania paliw w źródłach stacjonarnych bądź mobilnych, będących własnością firmy, bądź przez nią nadzorowanych, emisji powstałych w wyniku zachodzących procesów technologicznych czy ulatniających się czynników chłodniczych. Zakres 2. obejmuje pośrednie energetyczne emisje powstałe w wyniku zużywania importowanej (zakupionej czy dostarczonej z zewnątrz) energii elektrycznej, cieplnej, pary technologicznej, chłodu. Z kolei zakres 3. obejmuje inne pośrednie emisje powstałe w całym łańcuchu wartości, np. w wyniku wytworzenia surowców lub półproduktów, zagospodarowania odpadów, transportu surowców oraz produktów itp. Wyzwaniem nie jest tutaj samo postawienie sobie celów, ale realne działania, które umożliwią osiągnięcie stałych postępów w realizacji zobowiązań opisanych w powyższych zakresach. Stąd tak ogromnego znaczenia nabiera stworzenie odpowiedniej bazy danych, systemu raportowania, a także zaangażowanie wszystkich interesariuszy, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji.

W jaki sposób firmy starają się zmniejszyć swój negatywny wpływ na środowisko?

Rozwijając się, każda organizacja zatrudnia coraz więcej osób, produkuje więcej dóbr, świadczy więcej usług i tym samym emituje coraz więcej gazów cieplarnianych. Istnieje jednak coraz więcej możliwości, które pozwalają redukować ślad węglowy. Przede wszystkim z pomocą przychodzą profesjonalne systemy do monitoringu i opomiarowania, które pozwalają identyfikować marnotrawstwa energii oraz urządzenia o słabej wydajności. Inwestujemy również coraz częściej w odnawialne źródła energii i w tym celu niezbędne są narzędzia do analizy i ich monitorowania. Przedsiębiorstwa zarządzają dystrybucją certyfikatów energii odnawialnej i gromadzą szczegółowe dane porównawcze dotyczące innych źródeł energii. Nie mniej istotnym, choć jeszcze nie całkiem obligatoryjnym aspektem jest gromadzenie, organizacja oraz monitoring wchodzących w skład zakresu trzeciego emisji gazów cieplarnianych, które powstają w łańcuchu wartości i dostaw firmy. Kolejnym, popularnym mechanizmem zmniejszania śladu węglowego jest również kompensacja emisji gazów cieplarnianych poprzez inwestycje w globalne projekty oparte na ochronie przyrody. Wszystkie wyżej wymienione inicjatywy potrzebują odpowiedniego rozwiązania, którego przykładem może być platforma Envizi od IBM.

Pozostałe 60% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pracując w finansach (choć nie tylko), często napotykamy na konieczność przeliczania kwot na różne waluty. Jest to standard zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach raportujących w różnych walutach. Sposobów na sprawdzenie aktualnego bądź historycznego kursu jest min. kilka, lecz każdy jest manualny i wymaga poświęcenia czasu. W dłuższym okresie jest to po prostu działanie bardzo nieefektywne. W tym miejscu z pomocą przychodzi proste do stworzenia Power Query, które można odświeżyć jednym kliknięciem i uzyskać potrzebne do pracy kursy wybranych walut. W niniejszym artykule prezentuję, jak takie zapytanie zbudować krok po kroku.

Czytaj więcej

Rankingi sprzedawców w Excelu

Rankingi sprzedawców w Excelu

Dość często spotykanym problemem, który może się również pojawić przy pracy w Excelu, jest sytuacja, gdy potrzebujemy stworzyć ranking np. sprzedawców. W sytuacji, gdy mamy zatrudnionych trzech lub czterech sprzedawców, to sprawa jest stosunkowo prosta i taki ranking można zrobić nawet ręcznie. Jednak gdy sprzedawców jest o wiele więcej, warto wiedzieć i wykorzystywać do tego odpowiednie narzędzia Excela.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.