Amortyzacja środków trwałych jest jednym z kosztów, którego wielkość jesteśmy w stanie zaplanować. I choć w dzisiejszych czasach większość programów księgowych ma wbudowane narzędzie do planowania amortyzacji, może się zdarzyć, że będziemy zmuszeni wykorzystać w tym celu program Excel. Niniejszy artykuł ma za zadanie pokazać, jak takie narzędzie można zbudować.
Metody amortyzacji
Istnieją różne metody amortyzacji, które możemy zastosować w Excelu:
- metoda amortyzacji liniowej – opiera się na założeniu, że w każdym okresie stawka amortyzacyjna jest dokładnie taka sama (co oznacza, że jeśli np. okres amortyzacji to 10 lat, czyli 120 miesięcy, to w każdym z miesięcy odpis amortyzacyjny będzie równy 1/120 wartości środka trwałego),
- metoda degresywna (inaczej metoda malejących odpisów amortyzacyjnych) – opiera się na założeniu, że zużycie środka trwałego następuje szybciej na początku jego użytkowania,
- metoda progresywna (inaczej metoda rosnących odpisów amortyzacyjnych) – zakłada, że zużycie środka trwałego następuje coraz szybciej wraz z upływem czasu.
Aby móc obliczyć w Excelu odpis amortyzacyjny, potrzebujemy mieć zgromadzone następujące informacje: wartość początkową środka trwałego, datę przyjęcia do użytkowania, dotychczasowe umorzenie oraz stawkę amortyzacyjną. Przykład takich danych pokazuje Rysunek 1.
Na podstawie tych danych możemy teraz wyliczyć wartość aktualną środka trwałego jako różnicę między wartością początkową i dotychczasowym umorzeniem. Zatem w komórce F2 należy wprowadzić następującą formułę:
=B2-D2
Po jej skopiowaniu dla wszystkich środków trwałych nasze zestawienie będzie wyglądać tak, jak pokazuje Rysunek 2.
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.