Analizując dane sprzedażowe może okazać się, że staniemy przed koniecznością wyliczenia różnego rodzaju wskaźników czy parametrów (np. premię dla pracowników uzależnioną od różnego rodzaju kryteriów). Na szczęście do wielu takich obliczeń nie potrzebujemy żadnych skomplikowanych funkcji Excela, wystarczą nam do tego stosunkowo proste formuły.

Formuły pozwalające analizować wyniki sprzedaży

W niniejszym artykule zostaną zaprezentowane formuły, które pozwolą nam obliczyć:

  • procentowe odchylenie uzyskanej sprzedaży względem założonego planu,
  • premię dla pracownika w zależności od różnych czynników,
  • skumulowaną wielkość sprzedaży oraz udział procentowy skumulowany.

Procentowe odchylenie względem planu

Przyjmijmy, że dla każdego naszego pracownika mamy założony do wykonania pewien plan sprzedażowy w danym okresie (oczywiście on może być dla każdego na tym samym poziomie, może też być dla każdego zupełnie inny). Do tego mamy podane, jaką faktycznie wielkość sprzedaży uzyskał każdy z tych pracowników. Takie dane pokazuje nam rysunek 1.

Na tej podstawie chcemy teraz wyliczyć odchylenie procentowe sprzedaży od zakładanego planu. Możemy to obliczyć wprowadzając do kolejnej formuły, która najpierw podzieli uzyskaną wielkość sprzedaży przez plan, a następnie odejmie od tego 1. Taką formułę pokazuje rysunek 2.

W przypadku, gdybyśmy nie pracowali na tabeli, a na standardowym zakresie Excela, to nasza formuła wprowadzona do komórki D2 wyglądałaby następująco:

=C2/B2-1.

Tą prostą formułą mamy obliczone procentowe odchylenie od planu. Wartości, które wyszły dodatnie, świadczą o tym, że sprzedaż była większa niż założony plan, natomiast wartości ujemne świadczą o tym, że pracownik nie osiągnął założonego na dany miesiąc planu.

Analogicznie można wyliczać tak naprawdę każde odchylenia pewnej wartości od innej wartości (np. procentowe odchylenie od sprzedaży w poprzednim miesiącu).

Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pobieranie aktualnych kursów walut z pomocą Power Query

Pracując w finansach (choć nie tylko), często napotykamy na konieczność przeliczania kwot na różne waluty. Jest to standard zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach raportujących w różnych walutach. Sposobów na sprawdzenie aktualnego bądź historycznego kursu jest min. kilka, lecz każdy jest manualny i wymaga poświęcenia czasu. W dłuższym okresie jest to po prostu działanie bardzo nieefektywne. W tym miejscu z pomocą przychodzi proste do stworzenia Power Query, które można odświeżyć jednym kliknięciem i uzyskać potrzebne do pracy kursy wybranych walut. W niniejszym artykule prezentuję, jak takie zapytanie zbudować krok po kroku.

Czytaj więcej

Rankingi sprzedawców w Excelu

Rankingi sprzedawców w Excelu

Dość często spotykanym problemem, który może się również pojawić przy pracy w Excelu, jest sytuacja, gdy potrzebujemy stworzyć ranking np. sprzedawców. W sytuacji, gdy mamy zatrudnionych trzech lub czterech sprzedawców, to sprawa jest stosunkowo prosta i taki ranking można zrobić nawet ręcznie. Jednak gdy sprzedawców jest o wiele więcej, warto wiedzieć i wykorzystywać do tego odpowiednie narzędzia Excela.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.