Funkcjonowanie przedsiębiorstw na konkurencyjnym rynku to konieczność ciągłej rywalizacji w kontekście prowadzenia racjonalnej polityki finansowej. Wymaga to od potencjalnych zarządzających nie tylko ogólnej wiedzy ekonomicznej z zakresu analizy rynku, ale także opanowania narzędzi umożliwiających efektywne identyfikowanie podstawowych kategorii ekonomicznych, wpływających na kształtowanie korzyści płynących z prowadzenia przedsiębiorstwa.

Wybrane obszary kształtujące kondycję finansową w dobie kryzysu

Podstawowym elementem wpływającym na kształtowanie korzyści ekonomicznych w postaci zyskowności jest identyfikacja i racjonalizacja polityki kosztowej przedsiębiorstw rywalizujących na konkurencyjnym rynku. Narzędziem wspomagającym przedsiębiorców w takim działaniu jest rachunek kosztów, który, poza racjonalnym podejściem do pomiaru kosztochłonności funkcjonowania przedsiębiorstwa, dostarcza także podstawowych danych, które są podstawą kształtowania polityki cenowej. Rachunek kosztów jest również ważnym narzędziem wspierającym pomiar tzw. wartości przedsiębiorstwa dla właścicieli, zwłaszcza gdy częstą sytuacją w przedsiębiorstwie jest jednoczesne współistnienie dużej partii produkcji zakończonej oraz niezakończonej.

Głównym celem niniejszego opracowania jest identyfikacja pojęcia kosztu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa konkurującego na rynku w sytuacjach kryzysowych. Dzięki ukazaniu idei rachunku kosztów przedstawiono również kwestię wpływu wartości pieniężnej i struktury procentowej kosztów na zyskowność przedsiębiorstwa (również w ujęciu kosztu i zysku jednostkowego).

Koszty jako istotny czynnik funkcjonowania współczesnego przedsiębiorstwa

W ekonomii koszty mają charakter pierwotny, co oznacza, że muszą być one poniesione de facto przy rozpoczęciu niemal każdego działania, którego efektem ma być zysk. Sytuacja taka podnosi rolę kosztu jako istotnego rachunku decyzyjnego we współczesnym przedsiębiorstwie. Dzieje się tak dlatego, że koszty mają istotne znaczenie z punktu widzenia rywalizacji między przedsiębiorcami, ale również z powodu perturbacji na rynkach finansowych. Implikacją tych perturbacji stał się kryzys ekonomiczny, który jest dotkliwie odczuwany przez przedsiębiorców. Powoduje to, że podmioty rynkowe z jeszcze większą uwagą identyfikują, analizują i minimalizują koszty swojego działania, aby w ten sposób zwiększyć konkurencyjność swoich produktów, towarów czy usług, dostosowywać politykę cenową do sytuacji popytowo-podażowej oraz elastycznie reagować na działanie konkurencji.

W ekonomii podstawą poważnej dyskusji na temat kosztów i ich roli w funkcjonowaniu współczesnego przedsiębiorstwa jest rachunek kosztów, który dotyka w swojej istocie nie tylko problemu identyfikacji, pomiaru i analizy kosztów w ujęciu syntetycznym lub analitycznym, ale także (z punktu widzenia zarządczego) pozwala na identyfikację i pomiar jednostkowego wyniku finansowego (zysku lub straty jednostkowej), co przekłada się również na analizę możliwości produkcyjnych oraz ocenę analityczną tzw. korzyści skali1. Aby lepiej zrozumieć znaczenie kosztów w funkcjonowaniu współczesnego przedsiębiorstwa należy zidentyfikować ich wpływ na jedną z kluczowych kategorii ekonomicznych, uznawanych za miarę sukcesu przedsiębiorstwa, czyli zysk. Drugim czynnikiem determinowanym przez koszty będą możliwości produkcyjne i ich implikacje na efekt skali. Problem ten jest niejednokrotnie pomijany lub, co gorsza, niezrozumiały z punktu widzenia modelowania biznesowego.

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.