Aby skutecznie konkurować na rynku i przede wszystkim dostarczać klientom produkty na czas, na miejsce i w odpowiedniej ilości, firmy muszą efektywnie zarządzać logistyką. Jest to bowiem, z punktu widzenia ostatecznego klienta – niezauważalny, ale dla firm – często kluczowy element, umożliwiający ich rozwój i skuteczną ekspansję na rynku.

Rozwój rynku e-commerce z roku na rok nabiera tempa. Biorąc pod uwagę ostatni raport firmy Cushman & Wakefield z 2019 r.: „Jak ugryźć e-commerce w magazynie”, szacuje się, że w Polsce ten rynek rośnie o 18% rocznie i jest najdynamiczniej rozwijającym się w Europie. W naszym kraju jest już ponad 30 tys. sklepów internetowych, a każdego dnia powstaje ich ponad 20. Aby być konkurencyjnym, trzeba mieć pod kontrolą wiele procesów, w tym proces logistyczny, który nabiera szczególnego znaczenia w kontekście terminowości dostaw i zadowolenia klienta.

W niniejszym artykule zwrócono uwagę na obszar logistyki związanej z procesami magazynowymi i możliwościami usprawnień, które skutkują wyższą produktywnością magazynu e-commerce. Na rynku e-commerce można obecnie wyróżnić 3 ścieżki, którymi może podążyć e-sklep. Kiedy firma w związku z dynamicznym rozwojem staje przed dylematem: czy rozbudowywać własny magazyn, czy skorzystać z ofert firm wynajmujących powierzchnie magazynowe, a może całą operację logistyczną przenieść do operatora?

Którą ścieżką podążać?

W przypadku małych sklepów internetowych, właściciele często decydują się na rozbudowę swoich dotychczasowych magazynów lub relokację do innych własnych przestrzeni magazynowych. Jednak jest to rozwiązanie, które wiąże się z ryzykiem związanym z niedopasowaniem wielkości nowego magazynu z rosnącą skalą rozwoju przedsiębiorstwa lub z drugiej strony – z przeszacowaniem potencjalnie wymaganej powierzchni, a w związku z tym, kosztami utrzymania niewykorzystanej powierzchni.

Drugim kierunkiem, w którym firma e-commerce może podążać, jest wykorzystanie szerokich możliwości rynkowych oferowanych przez deweloperów odnośnie najmu lub budowy dedykowanych obiektów logistycznych. Magazyny deweloperów często są budowane i oferowane klientom w formie modułów, które w ramach rozwoju firmy można powiększać czy dostosowywać do aktualnych wymagań. Co więcej, deweloper często oferuje powierzchnie magazynowe, natomiast do firmy należy realizowanie procesów, przy wykorzystaniu własnych pracowników i know-how. Intralogistyka to kolejny element układanki, który rozwijająca się firma e-commerce może zakupić lub wynająć czy wydzierżawić. Wspomniane na początku artykułu wyniki raportu dowodzą, iż większość deweloperów, bo aż 82% zauważa, że w ostatnich trzech latach najemcy z branży e-commerce zwiększyli zajmowaną powierzchnię magazynową.

Wydaje się, że często optymalnym rozwiązaniem, nie tylko dla średnich czy dużych firm e-commerce jest trzecia opcja, a mianowicie wybór operatora logistycznego. To również obszar, który znacząco wzrasta w ostatnich latach. Firmy coraz chętniej decydują się na kompleksowe przejęcie ich operacji logistycznej wraz z wszelkimi procesami, które temu towarzyszą: informatycznymi, logistycznymi, finansowymi czy obsługą klientów. Outsourcing procesów logistycznych powoduje, że firmy e-commerce mogą skupić się na najważniejszej funkcji swojego działania, czyli na sprzedaży produktów. W takim modelu operatorzy logistyczni, oprócz udostępniania swoich powierzchni, zasobów (zarówno osobowych, jak i infrastruktury magazynowej), świadczą też szereg usług, które źródłowo były wykonywane przez e-sklep, takie jak: etykietowanie, co-packing, produkcja zestawów według określonych wymagań czy odtwarzanie wartości handlowej produktów.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Ulubione Drukuj

Zobacz również

Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia. Wprowadzenie teoretyczne

CiRZ_5-6_64.jpg

Kaizen costing to nowoczesna metoda rachunkowości zarządczej, która dzięki rosnącej świadomości przedsiębiorców jest obecnie coraz częściej wykorzystywana w dążeniu do poprawy wyników finansowych przez firmy produkcyjne. Opiera się na systematycznym i nieprzerwanym doskonaleniu kosztów wszystkich procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.

Czytaj więcej

Czy już warto wdrażać controlling w chmurze?

CiRZ_5-6_54.jpg

Czy rozwiązania chmurowe wspierające controlling dojrzały na tyle, że można je stawiać na jednym poziomie z rozwiązaniami on-premises? W jakich przypadkach warto brać je pod uwagę, a kiedy zdecydowanie kierunkować się na rozwiązania tradycyjne? Jak można wykorzystać podejście hybrydowe tak, aby czerpać korzyści oferowanych przez oba rodzaje rozwiązań? Na te oraz inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Czytaj więcej

System klasy MES jako narzędzie IoT w służbie controllingowi

CiRZ_3_38.jpg

Jak wiadomo, dzisiejszy controlling w znacznej mierze opiera się na danych dostarczanych przez nowoczesne systemy informatyczne. Powszechną praktyką jest to, że w momencie decyzji o wdrożeniu systemu np. klasy ERP firma decyduje się także na wdrożenie zasad controllingu, chcąc jak najefektywniej wykorzystać możliwości nowego oprogramowania. Niniejszy artykuł zaprezentuje, jakie korzyści może przynieść implementacja systemów różnych klas, ze szczególnym uwzględnieniem oprogramowania klasy MES.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama