Terminy: „proces”, „usprawnienie procesu” są często używane w potocznym języku biznesu. Warto sobie przypomnieć, czym jest proces i co z niego powinno wynikać dla organizacji, w której procesy mają zastosowanie. Przyczyną powstania i stosowania procesów była potrzeba standaryzacji działań w organizacji. Standaryzacja oznacza sposób ujednolicenia wybranych rodzajów zachowań i działań w organizacji według tych samych formuł obowiązujących jej wszystkich członków.
Proces powstaje zatem poprzez standaryzację wybranych działań. Standaryzacja działań ma wiele zalet:
- ujednolicenie sposobów zachowań wykonawców według przyjętych (najlepszych) wzorców,
- możliwość uzyskania podobnych rezultatów działań w różnych obszarach,
- lepsza koordynacja działań wykonawców,
- korzystniejsze warunki dla kontroli efektów,
- większa pewność uzyskiwanych rezultatów,
- ograniczenie ryzyka zachowań niepożądanych,
- zwiększenie pewności zachowań i eliminacja konfliktów na tym tle.
Niestety standaryzacja działań ma również wady, takie jak:
- ograniczenie kreatywności i innowacyjności w działaniach,
- osłabienie samokontroli wykonawców przywiązanych do zaprojektowanych odgórnie zadań i procedur,
- osłabienie motywacji wykonawców do poszukiwania rozwiązań niestandardowych,
- wysoki stopień standaryzacji ograniczający podatność organizacji na zmiany.
Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.