Artykuł poświęcony został praktycznym aspektom projektowania równań czasowych w rachunku kosztów działań sterowanych czasem (TdABC). Jak wskazano we wcześniejszym artykule, TdABC wykorzystuje czas do rozliczenia poszczególnych kosztów pośrednich i przypisaniem ich do działań, a potem produktów. Zastosowanie tego nośnika pozwala określić zależność poziomu kosztu w stosunku do zaangażowanego czasu.

Praktyczne przykłady zastosowania równań czasowych

Obliczenia uzyskuje się dzięki obserwacji, sumowaniu czasu podobnych czynności, ankietowaniu pracowników, czy stosowaniu ogólnodostępnych schematów przetwarzania procesów. Równania czasowe bezpośrednio przypisują koszty zasobów do wykonywanych działań. Kalkulacji wymagają jedynie dwa parametry: jednostkowy koszt zdolności produkcyjnych wydziału oraz zużycie zdolności produkcyjnych przez każde zlecenie realizowane na wydziale, odniesione do jednostki czasu. Analizy przedstawione w artykule zostały przygotowane dla hipotetycznego przedsiębiorstwa, sprzedającego napoje z automatów vendingowych.

Założenia wstępne analizy

Koszty przedsiębiorstwa na potrzeby analizy zostały podzielone na koszty pośrednie oraz koszty bezpośrednie, przypisane bezpośrednio do maszyn. Do kosztów istotnych z punktu widzenia TdABC należy zaliczyć:

koszt funkcjonowania maszyn,

koszt części zamiennych,

amortyzacja maszyn,

robocizna związana z przygotowaniem maszyny do pracy,

koszt surowców,

koszt księgowości, która stanowi osobną firmę,

koszt usług IT,

koszt mediów (telefonów, internetu itp.),

koszt usług prawnych,

koszt usług pocztowych, kurierskich,

koszt usług bankowych,

koszt usług obcych.

Informacja o wartości kosztów pośrednich poszczególnych działów przedsiębiorstwa powinna zostać pozyskana z systemu księgowego. Ich wartości, w zależności od działu, są oczywiście różne – działy związane z największymi kosztami, to: serwisanci, których praca determinuje ciągłość sprzedaży; handlowcy, którzy pozyskując lokalizacje dla automatów vendingowych, umożliwiają sprzedaż; administracja, odpowiedzialna za fakturowanie i obsługę systemów płatności bezgotówkowych. Analiza zostaje przeprowadzona dla jednego z regionów przedsiębiorstwa. W okresie analizy przyjęto 253 dni pracujących. Średnio na jednego pracownika przypadły w tym czasie 4 dni zwolnienia lekarskiego i 26 urlopu, co sprawiło, że faktyczna ilość dni pracujących wyniosła 223. Ponadto, pracownikom z działu handlowego, magazynowego oraz serwisowego w trakcie wykonywania ich pracy przysługuje standardowe 30 minut przerwy. Praca serwisantów i handlowców związana jest z przemieszczaniem się samochodem, co powoduje zapewnienie dodatkowych 10 minut na odpoczynek. Łączny czas ich pracy w minutach na dzień wynosi 440 minut. Z kolei pracownikom administracji czy analiz przysługuje standardowe 15 minut, jednak ze względu na ich całodzienną pracę przy monitorze komputera, posiadają możliwość skorzystania z dodatkowych 5 minut co godzinę (potrącając 15 minut standardowych), co łącznie daje 30 minut na przerwę dodatkową. Adekwatnie pracownicy biurowi pracują 7 godzin 15 minut. Sumarycznie każdy pracownik otrzymuje pensję za przepracowane godziny dziennie, ale każda jest różna względem stanowiska. Niestety ta wartość nie uwzględnia godzin na dokonanie różnych szkoleń bądź nauki. Chcąc usunąć tą lukę obliczeniową trzeba od łącznej wartości odjąć kolejno wartości godzin szkoleniowych bezpośrednich dla danego działu, odbytych w analizowanym okresie.

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe i ERP a nowe wymogi raportowania

Systemy księgowe oraz zintegrowane systemy ERP (Enterprise Resource Planning) odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwami. W ostatnich latach w Polsce pojawiły się nowe wymogi raportowania, które znacząco wpłynęły na funkcjonowanie tych systemów. W artykule poruszono znaczenie systemów księgowych i ERP w kontekście nowych regulacji oraz wyzwania i korzyści wynikające z ich wdrożenia.

Czytaj więcej

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Stopy procentowe – ich wpływ na wzrost kosztów i zarządzanie płynnością w firmie

Jednym z kluczowych aspektów podczas zarządzania cash-flow oraz wynikiem finansowym przedsiębiorstwa, jest obwiązujący poziom stóp procentowych i ich przełożenie na koszty finansowe posiadanych zobowiązań. Jeżeli firma finansuje się, nawet częściowo, kapitałem obcym – kredytami, leasingami, powinna brać pod uwagę jak drogie są to źródła finansowania. Stopy procentowe wyznaczają także pewnego rodzaju benchmark dla pozyskania u obsługi kosztu kapitału, w szczególności wtedy, kiedy firma ma możliwość ubiegania się o finansowanie z różnych źródeł. Z innej strony, stopy procentowe determinują także możliwe do uzyskania przychody finansowe, kiedy nadwyżki alokowane są, przykładowo, na krótkoterminowych lokatach negocjowanych w banku. Co jest związane ze stopami procentowymi i o czym należy pamiętać, podczas zarządzania płynnością finansową? W jaki sposób zarządzać ryzykiem wpływu zmian stóp procentowych na koszty firmy? O tym w dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.