W pierwszej części artykułu, opublikowanej w numerze 09/2020, pokazane zostało, że sama wycena wartości przedsiębiorstwa jest ważna, ale nie pozwala na ocenę poszczególnych obszarów i osób za nie odpowiedzialnych. Jak więc rozliczać i motywować z poziomu właściciela?
Algorytm wzrostu wartości przedsiębiorstwa łączy 6 czynników odpowiedzialnych za wartość biznesu:
( 1 ) stopa wzrostu sprzedaży z wykorzystaniem wewnętrznych źródeł finansowania (SGR),
( 2 ) marża zysku z działalności operacyjnej, powiększonego o amortyzację (marża EBITDA),
( 3 ) efektywna stopa opodatkowania podatkiem dochodowym (ETR),
( 4 ) inwestycje w kapitał obrotowy netto (NWC),
( 5 ) inwestycje w aktywa trwałe (NPV),
( 6 ) średnioważony koszt kapitału finansującego przedsiębiorstwo (WACC).
Wzrost powstaje z nadwyżki pomiędzy zyskiem osiągniętym a zyskiem oczekiwanym przez inwestorów kapitału, co można również określić nadwyżką zwrotu z inwestowanego kapitału ponad koszt pozyskania kapitału. Na przykładzie danych spółki PKN Orlen za okres 2009-2019 poniżej przedstawiony jest model analizy działań zarządu wpływających na wartość przedsiębiorstwa i docelowo zwrot z inwestycji właścicieli.
Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.