Czym jest wskaźnik CAC, czyli koszt pozyskania klienta? Jak obliczać CAC? Z jakim innym wskaźnikiem jest on bezpośrednio powiązany? Na te pytanie odpowiadamy w poniższym artykule.
Wiele firm popełnia następujący błąd: prowadzi działania marketingowe i reklamowe, stale pozyskując klientów, ale finalnie nie generuje zysków albo wręcz ponosi straty. Jak to możliwe? Przyczyny mogą być różne, ale najczęściej spotykanym błędem jest nieumiejętne obliczanie kosztu pozyskania klienta lub wręcz zupełny brak prowadzenia takich obliczeń.
Problem dotyczy nie tylko mniej doświadczonych, lecz także dużych, działających od lat firm. W ich przypadku oczywiście nie chodzi o same straty, bo jeśli organizacja ponosiłaby straty przez długi czas, to w końcu musiałaby zawiesić działalność. Chodzi bardziej o to, że w przedsiębiorstwie źle oblicza się koszt pozyskania klienta, przez co dalsze plany rozwojowe są często pełne błędów i finalne wyniki zawsze okazują się nie takie, jak zakładano – pomimo że na papierze wszystko wyglądało dobrze, a zrealizowane prace również wskazywały na to, że uda się wypracować prognozowane przychody i zyski.
Jeśli wskaźnik CAC (ang. Customer Acquisition Cost – koszt pozyskania klienta) jest za wysoki, może sprawić, że firma zacznie przynosić straty, nawet jeśli stale będzie pozyskiwać nowych klientów. Co zatem zrobić, aby uniknąć problemów? Po pierwsze trzeba zrozumieć, czym jest CAC i bezpośrednio związany z nim współczynnik CLV (o nim nieco później), a po drugie – nauczyć się go poprawnie obliczać.
Dlaczego nie potrafimy obliczać CAC
Jeśli będziemy poprawnie obliczać CAC, zyskamy absolutnie niezbędną wiedzę biznesową: dowiemy się, ile w rzeczywistości wydajemy na pozyskanie klienta i ile pieniędzy zyskujemy, gdy już go pozyskamy. Znając CAC, będziemy wiedzieć, jak opłacalna jest dana strategia marketingowa lub reklamowa. Jeśli okaże się, że wyniki są pozytywne, będziemy mogli zwiększyć liczbę działań i pozyskiwać więcej klientów, a jeśli CAC okaże się za wysoki – będzie można wprowadzić odpowiednie zmiany i uniknąć dalszych strat finansowych.
W zależności od firmy i rodzaju prowadzonej działalności, przy obliczaniu CAC trzeba będzie wziąć pod uwagę różnego rodzaju wydatki. Z jednej strony wzór na obliczenie CAC jest dość prosty:
CAC = (Koszt sprzedaży + Koszt marketingu) / Liczba pozyskanych klientów
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.
Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.
Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułuMożesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.