Od 1 stycznia 2017 r. zmienił się limit płatności gotówką dla przedsiębiorców. Teraz płatności powyżej 15 tys. zł będą mogły być realizowane wyłącznie za pośrednictwem rachunku. Dotąd limit był ponad czterokrotnie wyższy i wynosił 15 tys. euro. Budżet może zyskać 2 mld zł.

Od początku roku został obniżony limit płatności w ramach działalności gospodarczej. Do tej pory przedsiębiorcy mogli dokonywać płatności gotówką, o ile nie przekraczały one wartości 15 tys. euro. Od stycznia ten limit został obniżony ponad czterokrotnie – do 15 tys. zł. Transakcje powyżej tej kwoty muszą być realizowane wyłącznie przy pomocy rachunku płatniczego – zakłada nowelizacja ustawy o PIT, CIT i ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Jeśli przedsiębiorca dokona zapłaty w gotówce powyżej 15 tys. zł, pieniędzy tych nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Wszystko po to, żeby ograniczyć szarą strefę.

W czasie prac nad ustawą wiceminister finansów Leszek Skiba udowadniał, że jest to bardzo skuteczny mechanizm i przywołał przykład Hiszpanii, gdzie po wprowadzeniu limitu płatności gotówkowych na poziomie 2,5 tys. euro, szara strefa zmniejszyła się z 19,2% do 18,6%, a w Portugalii zmiana limitu zadziała jeszcze lepiej – ograniczyła szarą strefę z 19,6%. do 17,6%. Zdaniem wiceministra w Polsce taka zmiana oznaczałby dodatkowe 2 mld zł w budżecie.

Co ważne, nowe limity nie będą dotyczyły innych form regulowania zobowiązań, takich jak potrącenie czy wymiana barterowa.

Płatności realizowane za pośrednictwem takich systemów jak PayPal czy PayU będą uważane za płatności z rachunku płatniczego.

Źródło: money.pl

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Money.pl

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.