Europejskie organizacje tracą miliardy, źle zarządzając procesami fuzji i przejęć – pokazuje najnowsze badanie „M&A” Hewitt Associates. Aż 83% badanych firm w Europie nie jest w stanie osiągnąć zakładanych celów procesu integracji.

Hewitt Associates, firma doradcza i outsourcingowa, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim, opublikowała wyniki globalnego badania „Fuzje i przejęcia”. W badaniu udział wzięło 96 międzynarodowych organizacji, w tym 40 europejskich. Łączna wartość wszystkich przeprowadzonych transakcji w przebadanej grupie wyniosła ponad 568 miliardów dolarów, z czego europejskich – 296 miliardów dolarów w ciągu dwóch ostatnich lat. Badane firmy zostały zapytane o ich skuteczność na etapie realizacji transakcji oraz późniejszego procesu integracji.

Wyniki badania wykazały, iż 83% europejskich firm nie zdołało osiągnąć celów stawianych przed transakcją. 92% wszystkich badanych organizacji wskazuje na kwestie związane z kapitałem ludzkim, takie jak dopasowanie kultury organizacyjnej, utrata kluczowych pracowników czy przywództwo, jako główne źródła swoich niepowodzeń. Szacuje się, że niewłaściwe zarządzanie ludźmi może obniżyć zakładane korzyści z transakcji od 6% do 13% z powodu wyżej wymienionych czynników oraz wydłużenia procesu integracji. Analizy Hewitt wskazują, że europejskie organizacje uczestniczące w badaniu mogły stracić w ciągu dwóch ostatnich lat ok. 12 miliardów euro, wyłącznie z powodu niewłaściwego zarządzania kapitałem ludzkim w procesie fuzji i przejęć.

„Firmy nie mogą sobie pozwolić na zignorowanie czynnika ludzkiego podczas realizacji transakcji. Mimo iż istnieje świadomość jego wagi, wciąż jest on ignorowany, co w rezultacie kosztuje firmy miliony, ograniczając możliwość osiągnięcia sukcesów jeszcze na długo przed zamknięciem samej transakcji” – powiedział Stephan Vamos, dyrektor działu Transformacji Biznesowej Hewitt Associates na Europę.

Badanie Hewitt pokazuje, iż europejskie organizacje nie korzystają tak często ze wsparcia działów HR jak światowe podczas procesów due diligence oraz integracji:

  • jedynie 7% europejskich firm regularnie angażuje dział HR w negocjowanie warunków transakcji, w porównaniu do średniej światowej na poziomie 36%,
  • tylko 24% europejskich firm angażuje dział HR do projektowania sekcji dotyczących pracowników przy transakcjach, w porównaniu do średniej światowej na poziomie 43%,
  • jedynie 45% europejskich firm angażuje dział HR w fazę planowania integracji, w porównaniu do średniej światowej na poziomie 73%.

Zdaniem konsultantów Hewitt, retencja kluczowych pracowników stanowi główne wyzwanie w procesach fuzji i przejęć. Ryzyko fluktuacji kadr jest czynnikiem mogącym w największym stopniu obniżyć wartość oczekiwanych efektów z transakcji. Wyniki badania pokazują, iż 34% firm europejskich zostało skonfrontowanych z sytuacją odchodzenia kluczowych pracowników z organizacji. Ponadto jedna czwarta wszystkich uczestniczących w badaniu organizacji zaobserwowała, iż kluczowi pracownicy odchodzą częściej niż ich koledzy zarówno podczas zawierania transakcji, jak i tuż po niej.

„Kluczem do sukcesu jest umiejętne zarządzanie kapitałem ludzkim przed i w procesie integracji. Ważne jest dopasowanie kulturowe, dobór i utrzymanie kluczowych pracowników. Większość organizacji bierze pod uwagę aspekty związane z kapitałem ludzkim, kiedy jest już za późno. Jeśli procesy fuzji i przejęć mają generować wartość dla akcjonariuszy, kwestie bezpośrednio dotyczące pracowników powinny być zasadniczym tematem na etapie due diligence. Co więcej, badanie wykazało, że firmy wewnętrznie nie posiadają zespołów dobrze przygotowanych do realizacji tego typu wyzwań” – powiedział Edward Stanoch, Dyrektor Zarządzający Hewitt Associates.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.