W dniu 6 listopada 2013 r. w Katowicach odbyła się III Konferencja Rada Nadzorcza. To cykliczne, coroczne spotkanie skupia przedstawicieli średniej wielkości firm – zarządzających i członków rad nadzorczych – zainteresowanych profesjonalnym nadzorem korporacyjnym.

Podczas tegorocznego spotkania uczestnicy mieli okazję wysłuchać czterech prelekcji:

  • Time management – zarządzanie czasem w praktyce. Jak audyt wewnętrzny pomaga w zarządzaniu ryzykiem? Rada Nadzorcza – przykłady z życia spółek giełdowych. Kryzys – koniec czy dopiero początek końca?

Aleksandra Wanat przybliżyła uczestnikom tematykę zarządzania czasem.Zwróciła uwagę między innymi na fakt, że w skutecznym zarządzaniu czasem dużo zależy od samego planowania zadań (lub jego braku). Trzeba również uważać na tzw. złodziei czasu, jakimi niewątpliwie są przerwy w pracy (np. na częste sprawdzanie poczty e-mail) lub wykonywanie wielu zadań naraz.

Renata Stefańczyk-Zając wskazywała na praktyczne aspekty audytu wewnętrznego. Podkreśliła, że może on przynieść racjonalne korzyści m.in. dla standaryzacji procesów biznesowych, wykrycia nadużyć w zakresie płatności czy identyfikacji ryzyk prowadzonej działalności. Stwierdziła, że wiele etapów kontroli można zautomatyzować, tym samym ograniczając jej koszty.

Piotr Rybicki zwrócił uwagę na dość częste zmiany w radach nadzorczych spółek giełdowych, a także spróbował nakreślić model „statystycznego” jej członka. Warto podkreślić, że najczęściej członek rady nadzorczej to ekonomista. Jednym z ważniejszych zadań członków rad nadzorczych jest „szybkie” (w sytuacjach awaryjnych) zastąpienie członka zarządu w wykonywanych przez niego zadaniach (poprzez oddelegowanie).

Bohdan Wyżnikiewicz, próbując odpowiedzieć na pytanie, czy kryzys jest już za nami, czy nadal z niego wychodzimy, przedstawił kilka danych statystycznych. Wynika z nich, że w II kwartale 2013 r. został odnotowany przyrost PKB w stosunku do poprzedniego kwartału.

W rozmowach kuluarowych poruszano wiele tematów. Niemniej najważniejsza była kwestia podnoszenia rangi samej rady nadzorczej i jej członków. Nie wystarczy „być”, ale często trzeba coś „wnieść”. Tak można spuentować to, co dało się słyszeć od uczestników konferencji.

Więcej informacji na stronie: www.nadzorkorporacyjny.pl

Piotr Rybicki

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.