Firma Hewitt Associates ogłosiła wyniki czwartej edycji Badania Najlepsi Pracodawcy (Best Employers Study) w Polsce. W tegorocznej edycji badania udział wzięło aż 126 firm reprezentujących różne branże, skale działania i regiony. Zwycięzcą w kategorii dużych firm została Quintiles Poland, a w kategorii małych i średnich – EMC Computers Systems Poland.

Badanie to, obok wyłonienia najlepszych pracodawców, ma na celu zbadanie aktualnych postaw i opinii pracowników, jak również trendów na rynku pracy. Tegoroczne wyniki potwierdzają zmiany na rynku pracy, jakie nastąpiły w ciągu ostatnich miesięcy. Odpowiedzi respondentów wskazują na wzrost poziomu zaangażowania zarówno wśród pracowników (z 43% w roku ubiegłym do 48% obecnie), jak i wśród najwyższej kadry zarządzającej (z 71% do 78%). Jednocześnie zaobserwowano zwiększoną lojalność pracowników względem pracodawców oraz większą obawę o utrzymanie swojego miejsca pracy.

„Ogólny wzrost zaangażowania jest po części rezultatem zwiększonej dbałości o pracowników, jaka miała miejsce w ubiegłym roku. Zaobserwowaliśmy również, że w okresie presji na zwiększanie efektywności i cięcie kosztów pracownicy czują się silniej motywowani przez organizację do dawania z siebie znacznie więcej niż w czasach prosperity. Firmy, które zainwestowały w swoich pracowników, mają teraz cenny atut w postaci zaangażowanego zespołu, gotowego wspierać organizację nawet wtedy, kiedy jest trudno” – mówi Magdalena Warzybok, menedżer projektu badania Najlepsi Pracodawcy.

„Cechą charakterystyczną najlepszych pracodawców jest ponadprzeciętny poziom zaangażowania ich pracowników. Jak wskazuje badanie, bezpośrednio przekłada się to na silniejszą dynamikę wzrostu przychodów i ich wysokość w przeliczeniu na zatrudnionego pracownika. Najlepszych pracodawców cechuje także wysoka efektywność operacyjna ich organizacji i procesów, co w powiązaniu z wysokim zaangażowaniem może tworzyć przewagę konkurencyjną” – dodał Edward Stanoch, dyrektor zarządzający, członek Zarządu Hewitt Associates.

Kluczowe spostrzeżenia dotyczące polskiego rynku:

1. Widoczne przesunięcie z rynku pracownika do rynku pracodawcy. Wyniki tegorocznego Badania wskazują na rosnącą lojalność pracowników wobec swoich pracodawców. Zatrudnieni rzadziej teraz myślą o zmianie miejsca pracy, a znacznie częściej obawiają się jego utratę. W porównaniu do poprzedniej edycji badania spadła liczba osób uważających, że szybko (w ciągu kilku tygodni) mogłyby znaleźć nową pracę (z 56% w 2008 r. do 42% w 2009 r.).

2. Liderzy mobilizują się w trudniejszych czasach. Wzrost zaangażowania wśród najwyższej kadry zarządzającej u najlepszych pracodawców do 99% wskazuje, że turbulencje gospodarcze podziałały na zarządy mobilizująco. O 12 punktów procentowych wzrosło też przekonanie najwyższej kadry, że sukces organizacji jest odzwierciedleniem ich zdolności przywódczych, co jest jednym z najwyższych wzrostów w porównaniu do ubiegłorocznego badania.

3. Najlepsi pracodawcy mają efektywne organizacje. Jedynie 39% pracowników oceniło pozytywnie efektywność procedur i procesów funkcjonujących w firmie. Pracownicy najlepszych wypowiadają się na ten temat znacznie lepiej. Aż 63% pracowników najlepszych stwierdziło, że w ich firmach procedury i praktyki zarządzania wspierają osiąganie celów firmy. Ponad połowa respondentów badania oceniła, że ich organizacja posiada potencjał do poprawy efektywności pracy (55%). Co ciekawe, aż 65% pracowników najlepszych pracodawców uznało, że ich firma może podnieść efektywność pracy. Doskonalenie organizacji, poszukiwanie usprawnień jest domeną firm osiągających ponadprzeciętne wyniki.

Tabela 1

Najlepsi Pracodawcy 2009 (kategoria – duże firmy)

Tabela 2

Najlepsi Pracodawcy 2009 (kategoria – małe i średnie firmy)

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.