Technologia informatyczna podnosi jakość obsługi klientów oraz poprawia komunikację i produktywność pracowników w firmach z sektora małych i średnich organizacji – to główny wniosek płynący z badań „Nowoczesne IT w MŚP”, realizowanych przez Ipsos MORI dla Microsoft w 2015 roku.
37% respondentów podkreśla szczególny wpływ technologii na komunikację wewnętrzną, współpracę i wymianę wiedzy między pracownikami. Jeszcze wyższy odsetek respondentów z polskich firm (38%) podkreśla rolę IT dla obsługi klientów. Z kolei 40% pracowników MŚP deklaruje, że technologia ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia lepszego kontaktu z klientem.
Główne wnioski z badania:
1. Technologia łączy z klientami: czterech na dziesięciu respondentów wskazuje, że technologia informatyczna ma kluczowe znaczenie przede wszystkim w obszarze kontaktu z klientem.
2. Mikrofirmy służą klientom: wyraźna koncentracja na potrzebach klienta jest dostrzegalna zwłaszcza w mikrofirmach (do 9 pracowników), dla których inwestycje w IT przyczyniają się głównie do poprawy obsługi klientów (41%) i zwiększania ich satysfakcji (34%).
3. Wyższa produktywność poza biurem: ponad połowa ankietowanych (51%) podkreśla, że technologie podnoszą produktywność pracy poza tradycyjnym miejscem wykonywania obowiązków.
Technologia przyspiesza decyzje
37% przedstawicieli MŚP przyznało, że obecne rozwiązania informatyczne wspierają w szczególności obszar komunikacji wewnętrznej, współpracy i wymiany wiedzy między pracownikami. Prawie co trzeci respondent wskazuje na poprawę produktywności zespołu, a 27% podkreśla wyższą produktywność.
Co ciekawe, pozytywny wpływ technologii na pracę zespołu w większym stopniu podkreślają małe przedsiębiorstwa, zatrudniające do 50 osób. Na lepszą komunikację, współpracę i wymianę wiedzy dzięki technologiom wskazuje 42% małych firm oraz 41% średnich organizacji, których zespoły liczą od 51 do 250 osób. Przedstawiciele małych przedsiębiorstw zwracają również uwagę na poprawę produktywności (37%) oraz satysfakcji (36%) pracowników dzięki wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań IT.
Skoncentrowani na klientach
38% przedstawicieli MŚP twierdzi, że nowe technologie umożliwiają lepszą obsługę klienta, a 28% dostrzega wynikający z tego wzrost ich satysfakcji. Ponad 1/4 respondentów wskazuje również na lepszy dostęp do firmowych danych.
Pytani o obszary firmy, w których technologia ma krytyczne znaczenie dla jej sukcesu, respondenci wskazali przede wszystkim lepszy kontakt z klientem. Taką deklarację podało 40% ankietowanych. Co trzeci uczestnik badania podkreślił znaczenie technologii w redukcji kosztów, a 28% przyznało, że pomaga ona we wzroście ich biznesu. 1/5 respondentów jako najważniejszą cechę technologii prowadzącą do sukcesu firmy wskazuje zapewnienie pracownikom pracy zdalnej.
Przykładem firmy, która obserwuje wymierne korzyści płynące z wdrożenia rozwiązań chmurowych, jest agencja PR i Event Management – Multi Communications. W rezultacie wdrożenia Microsoft Azure i Office 365 usprawniono komunikację wewnętrzną i kontakty z klientem. Dzisiaj korzystają ze współdzielonych kalendarzy, zespołowego redagowania dokumentów oraz pracy mobilnej. W efekcie firma szybciej reaguje na potrzeby klientów, oferuje dotychczasowe usługi w nowym kształcie i realizuje większą liczbę projektów w krótszym czasie. Czas obsługi informatycznej zmniejszył się o 60%, a koszty licencji o 20%.
Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
Źródło: biznes.pl