Zmiany w OFE i wzrost PKB wspierają konsolidację fiskalną
- W 2013 r. proces konsolidacji fiskalnej uległ wyhamowaniu. Deficyt sektora finansów publicznych wzrósł do 4,3% PKB z 3,9% PKB rok wcześniej. Wzrost deficytu był głównie efektem niesprzyjającej struktury PKB (rosnąca rola eksportu netto i spadek popytu krajowego) oraz niskiej inflacji.
- Przedstawiony w kwietniu przez rząd „Program konwergencji. Aktualizacja 2014” zakłada nadwyżkę sektora finansów publicznych w wysokości 5,8% PKB (ESA95), głównie w wyniku wprowadzenia w życie reformy systemu emerytalnego (przekazanie przez OFE dłużnych aktywów do ZUS). Będzie to jednak efekt jednorazowy i w latach 2015–2017 przewidywany jest deficyt w relacji do PKB odpowiednio na poziomie 2,5%, 1,8% i 1,2%. W tym samym czasie dług sektora finansów publicznych (liczony według ESA95) obniży się do nieco poniżej 50% PKB w tym roku i będzie stopniowo kontynuował spadek w kierunku 45% PKB w 2017 r.
Ryzyko niższego PKB niwelowane przez inne czynniki
- W programie konwergencji przyjęto następujące założenia wzrostu gospodarczego: 3,3% w 2014 r., 3,8% w 2015 r. oraz średnio 4,3% na lata 2016–2017. O ile prognozę na ten rok można uznać za ostrożną (nasza prognoza: 3,5%), o tyle prognozy na kolejne lata są dość ambitne, biorąc pod uwagę, że ożywienie gospodarcze w strefie euro jest wciąż nierówne i może być szybko zachwiane przez ryzyko deflacji. Co więcej, sytuacja na Ukrainie i rosnący konflikt pomiędzy Rosją a Zachodem może być dodatkowym czynnikiem, który wpłynie na obniżenie potencjału gospodarki strefy euro. W związku z tym istnieje ryzyko, że wzrost gospodarczy w nadchodzących latach może okazać się słabszy, niż prognozuje MF. Niższy wzrost gospodarczy negatywnie oddziałuje na finanse publiczne.