Wydatki determinują realizację deficytu po I kwartale
- Na koniec lutego deficyt budżetowy wyniósł około 16,4 mld zł, tj. 46,8% rocznego planu. To efekt głównie wyższej realizacji wydatków (19,1% rocznego planu wobec średnio ok. 18% w latach 2010–2011), w szczególności związanych z rozliczeniem z budżetem unijnym (odpowiednio 34,5% v. 28%). Po stronie dochodowej realizacja przychodów przebiega dość dobrze (na poziomie zbliżonym do tego sprzed roku). Uwagę zwraca nieco wyższa niż rok wcześniej realizacja dochodów z CIT (10,1% v. 8%).
- Ministerstwo wstępnie szacuje, że po marcu deficyt wyniósł ok. 20 mld zł, tj. 57,1% planu. Taki scenariusz nie jest zaskoczeniem ze względu na wspomnianą realizację wydatków – MF zakłada spadek deficytu w II połowie roku.
Spadek deficytu i niższe emisje w II połowie roku
- Zysk NBP wypracowany w 2011 r. wesprze dochody budżetowe. Do budżetu wpłynie (najprawdopodobniej w lipcu–sierpniu) ok. 8,2 mld zł z tego tytułu. Warto jednak zauważyć, że przekazanie zysku NBP nie wpłynie na zmianę relacji deficytu sektora do PKB (według ESA95), co podkreślali w swoich wypowiedziach przedstawiciele MF i NBP.
- Perspektywa niższej realizacji deficytu centralnego oznacza niższe potrzeby pożyczkowe netto w tym roku niż założone w ustawie budżetowej na poziomie 46,2 mld zł. Co więcej, na ich obniżenie mogą również wpłynąć wyższe od założonych środki z zarządzania płynnością sektora publicznego (2,4 mld zł na koniec lutego v. –0,2 mld zł planowanych).
- Niepewność mogą budzić plany prywatyzacyjne na ten rok ze względu na dużą zmienność rynku giełdowego. W przyjętym w marcu „Planie prywatyzacji na lata 2012–2013” rząd potrzymał prognozę przychodów z prywatyzacji na poziomie 10 mld zł w tym roku oraz 15 mld zł łącznie w okresie 2012–2013. Bieżąca realizacja wpływów prywatyzacyjnych wynosi ok. 28% planu.