Od 2012 roku zatrudnienie w Polsce w outsourcingu zwiększyło się aż o 50 procent. W 2015 roku w sektorze outsourcingu powstanie blisko 2 tys. nowych miejsc pracy. Według danych ekspertów na rynku działa już około 470 centrów usług biznesowych z kapitałem zagranicznym. Coraz śmielej w tym segmencie poczynają sobie także polskie firmy. Ich zaletami jest znajomość lokalnych uwarunkowań i rodzimego rynku pracy oraz umiejętność wykorzystania atutów, takich jak położenie geograficzne, zasoby ludzkie czy siatka logistyczna do rozwoju outsourcingu.
Jeżeli chodzi o centra usług biznesowych, to Kraków jest pod tym względem jednym z najdynamiczniej rozwijających się ośrodków w Polsce. Tylko w 2014 roku w stolicy Małopolski przybyło blisko 30 tys. nowych etatów. Eksperci szacują, że w 2015 roku w centrach usług biznesowych w Polsce będzie pracowało już 170 tys. osób.
„Centra usług biznesowych najczęściej koncentrują się w Polsce na procesach związanych z obsługą klienta, księgowością, usługami finansowymi, a także HR. Coraz częściej spotykamy się także z sytuacjami, kiedy firmy potrzebują np. całego działu IT wraz z biurem i odpowiednim, nowoczesnym sprzętem. Są to działania, które szeroko wykraczają poza tradycyjne ramy outsourcingu usług czy procesów zatrudnienia, które kojarzą się częściej z pracą fizyczną czy tele-marketingiem” – komentuje Bartosz Kaczmarczyk, prezes Grupy Kapitałowej Loyd, działającej w branży outsourcingowej.
Według ekspertów, aby Polska utrzymała wysoki poziom usług outsourcingowych, powinna koncentrować się na podnoszeniu swojej inwestycyjnej atrakcyjności w trzech obszarach: wsparcia dla inwestorów zagranicznych, edukacji zorientowanej na praktykę biznesową oraz międzynarodowej promocji.
Outsourcing jest jedną z najistotniejszych koncepcji zarządzania we współczesnym biznesie. Jest zorientowany przede wszystkim na wsparcie kluczowych procesów w firmach i poprawę efektywności przedsiębiorstw. Z coraz większym sukcesem wykorzystuje się go także w Polsce. W ostatnich latach współpraca podmiotów zajmujących się outsour-cingiem usług biznesowych z urzędami pracy pozwoliła na aktywizację zawodową osób trwale bezrobotnych, które mieszkają w mniejszych miastach. Duży potencjał jest przede wszystkim na południu kraju, które ze względu na bogatą infrastrukturę oraz zasoby ludzkie – ma szanse stać się gigantycznym zapleczem usług biznesowych i IT dla polskich i zagranicznych firm. Lokalizacja centrów w mniejszych ośrodkach pozwala wykorzystywać potencjał lokalnego rynku pracy i wraz ze wsparciem administracji regionu aktywnie walczyć z bezrobociem.
Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.
Źródło: forbes.pl