88% europejskich firm nie w pełni wykorzystuje własne inwestycje w technologie, przez co przeciętnie każde przedsiębiorstwo traci 43 000 euro rocznie. Najnowsze badania przeprowadzone przez Sage dowodzą, że europejskie firmy tracą przez to miliardy euro zainwestowane w nowe technologie.
Ankieta, w ramach której przebadano 600 osób odpowiedzialnych za technologie informatyczne w firmach z krajów UE, wykazała, że każde z 222 628 europejskich przedsiębiorstw średniej wielkości rocznie traci średnio 43 138 euro, co łącznie stanowi kolosalną kwotę 9,6 miliarda euro. Marnotrawstwo wynika z tego, że 88% firm nie w pełni wykorzystuje kupione oprogramowanie biznesowe.
Przyczyny tego zjawiska w poszczególnych krajach są różne. W Niemczech kluczowym powodem marnotrawstwa jest dublowanie oprogramowania (35%). W Wielkiej Brytanii ponad jedna czwarta (26%) respondentów twierdzi, że w ich przypadku przyczyną niewykorzystania jest brak popytu ze strony klientów. Ogółem, we wszystkich krajach uwzględnionych w badaniu, najczęściej wskazywane odpowiedzi to:
- brak faktycznej potrzeby biznesowej wykorzystania wszystkich funkcjonalności (36%),
- koszty szkolenia użytkowników (25%).
– Badanie to powinno być ważnym sygnałem dla firm w całej Europie wydających każdego roku miliardy euro na oprogramowanie biznesowe, które później nie jest w pełni wykorzystywane – mówi Christophe Letellier, Dyrektor Generalny ds. Segmentu Średnich Firm Sage. – Oprogramowanie biznesowe powinno być kluczowym elementem strategii każdej firmy średniej wielkości, wspierającym jej rozwój. Tymczasem istnieje duża przepaść między potrzebami biznesowymi a nabywanymi rozwiązaniami. Decydenci nie wsłuchują się zbyt dokładnie w potrzeby użytkowników, co sprawia, że zamiast wybierać produkty dopasowane do konkretnych wymagań, poszukują uniwersalnego rozwiązania, które ma dostatecznie zadowolić wszystkich użytkowników. Przedsiębiorstwa średniej wielkości muszą koncentrować swoje myślenie na użytkownikach i zrozumieć, jak pracownicy mogą najlepiej wykorzystać inwestycje firmy – dodaje Christophe Letellier.
Efektywność jest kluczowym wyzwaniem, któremu musi sprostać oprogramowanie. 63% respondentów wskazuje ją jako najważniejszą potrzebę biznesową. Co ciekawe, jedynie około jedna trzecia firm (35%) uważa, że oprogramowanie wspiera przedsiębiorstwo na drodze rozwoju.
Decydenci odpowiedzialni za IT działają pod coraz większym wpływem użytkowników, a w oprogramowaniu biznesowym pojawia się wiele funkcjonalności związanych z konsumeryzacją sfery IT. Badanie ukazało np., że dziedziną wysokiego wzrostu stały się media społecznościowe. 64% firm wskazało funkcjonalności związane z mediami i kanałami społecznościowymi jako dość ważne lub bardzo ważne.
Również chmura dominuje sferę IT. Aż 76% firm rozważa przyszłe inwestycje w oprogramowanie biznesowe wykorzystujące chmurę. Wyniki są jednak różne w poszczególnych krajach. Przykładowo inwestycje takie planuje aż 92% firm portugalskich, a we Francji – 68% firm.
Co cieszy, firmy z wszystkich krajów analizują skuteczność wdrożeń oprogramowania biznesowego, wybierając najczęściej jako miary powodzenia dostępność usług oraz ich wpływ na działalność. Niepokojące jest jednak to, że ponad jedna dziesiąta (12%) firm niemieckich twierdzi, iż w ogóle nie analizuje powodzenia wdrożeń nowych technologii.
Klaus-Michael Vogelberg, Dyrektor ds. Technologii (CTO) Grupy Sage, mówi: – Jak wskazują te dość szokujące wyniki badań, następuje dalszy wzrost trendów takich, jak społecznościowe systemy ERP, które wciąż stymulują zmiany w działalności biznesowej. Firmy muszą zadać sobie pytanie, w jaki sposób media społecznościowe i inne trendy konsumenckie wpływają na ich użytkowników, a jak na klientów. Jeżeli celem jest zwiększenie efektywności, to firmom potrzeba rozwiązań, których integralnymi elementami będą mobilność i dostępność oraz takich, które w przyszłości zapewnią wysoką ich użyteczność.
Oto pozostałe ważne wnioski z badania:
- Blisko połowa (43%) europejskich firm aktualizuje swoje oprogramowanie co 3–5 lat. Prawie połowa francuskich spółek aktualizuje swoje oprogramowanie w cyklu od roku do 3 lat (47%), przy czym robi to zaledwie jedna czwarta firm w Niemczech (27%) i w Belgii (26%).
- Poprawa efektywności będzie jednym z dwóch kluczowych priorytetów biznesowych w przyszłym roku, w szczególności w Wielkiej Brytanii (61%).
- Elementy zorientowane na łatwość użycia, takie jak funkcjonalność, dostępność i łatwość wdrożenia, są kwestiami bardziej istotnymi dla firm w Niemczech i w Portugalii. W przeciwieństwie do tego firmy w Wielkiej Brytanii kierują się przede wszystkim kosztem (69%), który jest głównym kryterium we wszystkich badanych krajach (53%).
- Perspektywy dla wydatków na oprogramowanie wyglądają dość ponuro, ponieważ połowa (49%) przedsiębiorstw europejskich planuje przeznaczyć na ten cel mniej środków niż w ubiegłym roku. Firmy niemieckie należą do najbardziej optymistycznych, czego potwierdzeniem jest fakt, że 19% z nich planuje zwiększenie tych nakładów.