Monitor rynku

Tekst otwarty nr 2/2009

Złoty wzmocni się po spadku awersji do ryzyka

l Spodziewamy się utrzymania dosyć wysokiej zmienności kursu złotego w tym roku. W momentach podwyższonej awersji do ryzyka sądzimy, że kurs EUR/PLN raczej nie powinien przekroczyć poziomu 4,30. Spodziewamy się wzrostu średniorocznego kursu EUR/PLN z 3,52 w 2008 r. do 3,95 w tym roku. Uważamy, że najsłabsze poziomy złoty zanotuje na początku roku i stopniowo będzie się umacniał do ok. 3,80 wobec euro na koniec roku.

l W tym roku głównym czynnikiem wpływającym na kurs złotego będzie zmiana w natężeniu awersji do ryzyka. Wraz ze spodziewanym stopniowym spadkiem zacieśnienia na rynkach kredytowych i poprawą sytuacji płynnościowej zagranicznych inwestorów złoty będzie stopniowo odrabiał straty wobec wciąż relatywnie lepszych fundamentów krajowej gospodarki w porównaniu do innych krajów. Kwestia ERM2 zejdzie na drugi plan.

Krzywa rentowności

l Słabe dane z polskiej gospodarki przy dosyć szybkim spadku inflacji i dalszym łagodzeniu polityki pieniężnej przez EBC spowodują, że RPP będzie kontynuowała obniżki stóp. To zachęci inwestorów zagranicznych do zakupów obligacji szczególnie o krótszym terminie, co będzie ułatwiało Ministerstwu Finansów plasowanie dosyć sporej puli papierów skarbowych zaplanowanej na ten rok. Na mniejsze umocnienie na dłuższym końcu wpływ będzie miała początkowo awersja do ryzyka na światowych rynkach.

Dolar mocniejszy w 2009

l Po znaczącym odreagowaniu euro, co wiązało się z ograniczaniem długich pozycji w dolarze i zwiększonym zapotrzebowaniem na euro ze strony inwestorów pod koniec roku, oczekujemy stopniowego odrabiania strat w kierunku 1,30. Naszym zdaniem kurs EUR/USD będzie oscylował w przedziale 1,25-1,37 w ciągu tego roku.

l Na niekorzyść euro będą oddziaływały dalsze obniżki stóp procentowych w strefie euro, co będzie zmniejszało dysparytet stóp procentowych wobec USA. Za dolarem będzie przemawiała stymulująca natura amerykańskiej polityki pieniężnej i fiskalnej. Mimo iż pakiety fiskalne w USA są znaczące i mogą stanowić pewien ciężar dla budżetu, to spowodują przyspieszenie wzrostu PKB wcześniej niż w innych największych rozwiniętych gospodarkach.

Zobacz również

e‑US z ułatwieniami dla spółek, fundacji i stowarzyszeń

Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie.

Czytaj więcej

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

Sprzedaż przez platformy sprzedażowe z dodatkowym obowiązkiem raportowania

1 lipca 2024 r. mają wejść w życie przepisy zobowiązujące operatorów platform cyfrowych do gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem tych platform. Rząd przyjął projekt ustawy wprowadzającej te obowiązki.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.