W dniach 2–3 kwietnia 2009 r. w Łodzi odbyła się konferencja „Rachunkowość w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa”. Była to już VI edycja konferencji organizowanej corocznie przez Katedrę Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego w ramach cyklu „Rachunkowość – Zarządzanie – Globalizacja”.

Celem konferencji była analiza stanu bieżącego oraz zmian zachodzących w systemach informacyjnych rachunkowości zbudowanych z podsystemów rachunkowości finansowej i rachunkowości zarządczej stosowanych w przedsiębiorstwach działających w Polsce. Wydarzenie to koncentrowało się przede wszystkim na roli narzędzi rachunkowości w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa. Tematyka konferencji obejmowała trzy grupy zagadnień:

  • odwzorowanie i pomiar wartości przedsiębiorstwa w rachunkowości finansowej,
  • sprawozdania finansowe a wymagania informacyjne interesariuszy,
  • znaczenie narzędzi rachunkowości zarządczej w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa w długim okresie.

Pierwszego dnia konferencji odbyły się trzy sesje plenarne oraz dyskusja panelowa, w której skoncentrowano się na problemach wyspecyfikowanych podczas obrad.

Tematem pierwszej sesji plenarnej była „Rachunkowość a wartość przedsiębiorstwa – wyzwania i problemy”. W sesji tej analizowano takie szczegółowe zagadnienia, jak: wpływ regulacji rachunkowości finansowej na pomiar wartości przedsiębiorstwa oraz oczekiwania i wymogi stawiane współczesnym systemom rachunkowości w kontekście kreowania wartości dla właścicieli i klientów. Podjęto również próbę odpowiedzi na pytanie: „Czy informacja o wyniku całościowym jest potrzebna uczestnikom rynku kapitałowego w procesie podejmowania decyzji?”.

Kolejna sesja plenarna była poświęcona problemom projektowania systemów rachunkowości zorientowanej na tworzenie i pomiar wartości przedsiębiorstwa. W tej sesji analizowano między innymi takie zagadnienia, jak: wykorzystanie przepływów pieniężnych w pomiarze dokonań przedsiębiorstwa, wpływ stosowania instrumentów pochodnych i rachunkowości zabezpieczeń na wartość kreowaną dla akcjonariuszy.

Referaty z trzeciej sesji plenarnej obejmowały problematykę rachunkowości zarządczej w kontekście pomiaru wartości przedsiębiorstwa. W tej części spotkania poruszane były między innymi takie tematy, jak: rachunkowość w warunkach zrównoważonego rozwoju, znaczenie stymulacyjnej i informacyjnej funkcji rachunkowości i ich rola w kreowaniu korzyści ekonomicznych dla akcjonariuszy oraz użyteczność analitycznej funkcji sprawozdania finansowego w pomiarze nośników wartości.

Podsumowaniem pierwszego dnia konferencji była dyskusja panelowa, która toczyła się wokół narzędzi rachunkowości w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa we współczesnej gospodarce na tle dynamicznie zachodzących zmian.

W drugim dniu konferencji odbyły się dwie sesje plenarne. Tematem pierwszej sesji były wybrane problemy rachunkowości finansowej. Natomiast w drugiej sesji poruszano zagadnienia związane z wykorzystaniem narzędzi rachunkowości zarządczej w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa.

W pierwszej sesji plenarnej przedstawiono wpływ księgowych i podatkowych skutków umów leasingu zwrotnego na kształtowanie się wartości przedsiębiorstwa oraz niezwykle istotne zagadnienia związane z odpowiedzialnością rad nadzorczych za system rachunkowości w świetle znowelizowanej ustawy o rachunkowości. Podczas tej sesji dokonano analizy stanu zastosowań rachunku kosztów działań w przedsiębiorstwach w Polsce, a w szczególności analizy czynników mających wpływ na wdrożenie ABC, spodziewanych podczas wdrożenia ABC problemów oraz przyczyn rezygnacji bądź nierozważania wdrożenia ABC.

Podczas drugiej sesji plenarnej przedstawiono założenia, zasady i narzędzia szczupłej rachunkowości (Lean Accounting) zorientowanej na zarządzanie procesem tworzenia wartości dla klienta i akcjonariuszy oraz rolę mapy strategii w konstruowaniu Strategicznej Karty Wyników zapewniającej implementację strategii.

Podsumowaniem obrad całej konferencji była sesja końcowa pod przewodnictwem prof. nadzw. dr hab. Ireny Sobańskiej. Konferencja stanowiła wymianę poglądów między środowiskiem akademickim i praktykami rachunkowości, przez co poruszane zagadnienia mogły być wszechstronnie przeanalizowane. Ożywiona dyskusja doprowadziła do sformułowania zagadnień, które zostaną poddane szerszej analizie podczas następnych spotkań z cyklu „Rachunkowość – Zarządzanie – Globalizacja”. W przyszłym roku tematem konferencji będzie „System rachunkowości w dobie kryzysu gospodarczego”.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.