Kiedy 4 lata temu, dokładnie 10 września 2015 roku, wprowadzono Jednolity Plik Kontrolny wraz z ustawą o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 poz. 1649) nikt nie przypuszczał, że cyfryzacja podatków tak szybko zmieni krajobraz polskiego biznesu i rachunkowości. Jak wpłynął na procesy biznesowe w polskich przedsiębiorstwach? Jakie kolejne zmiany nas czekają?

Początkowo ustawodawca nie zakładał, że raportowanie w formie plików JPK stanie się regularnym obowiązkiem wszystkich podatników VAT w Polsce. Jednak po kilku miesiącach w nowelizacji ustawy opublikowanej 13 maja 2016 r. taki obowiązek się pojawił. I, jak możemy obserwować na przestrzeni ostatnich lat, raportowanie zakreśla coraz szersze kręgi, maksymalizując uszczelnianie systemu podatkowego, eliminując z życia gospodarczego kolejne podejrzane działalności (przynajmniej w teorii) i na dobre gruntownie zmieniając dotychczasowe reguły prowadzenia biznesu. Ci, którzy nie potraktowali poważnie cyfryzacji państwa i podatków, wcześniej czy później znajdą się na celowniku aparatu skarbowego. Co do tego nie ma wątpliwości. Warto więc na chwilę się zatrzymać i prześledzić, w jaki sposób cyfryzacja podatkowa w postaci JPK zmieniła procesy biznesowe w polskich przedsiębiorstwach. Taka analiza pozwoli lepiej zrozumieć kolejne zmiany, które czekają już za rogiem wraz z wprowadzeniem nowej struktury JPK_VAT (do niedawna jeszcze znanej jako JPK_VDEK).

Od papieru do plików XML

Czy pamiętacie Państwo jeszcze papierowe deklaracje podatkowe składane przez podatników? Ja owszem, pamiętam, mam jednak wrażenie, że to było bardzo dawno temu. Wiele się od tego czasu zmieniło. Chcę zwrócić uwagę na tylko jeden aspekt – na szybkość, z jaką przetwarzana jest przez administrację podatkową informacja przekazywana w deklaracjach podatkowych. Deklaracje VAT to obecnie plik elektroniczny w formacie XML, opracowanym specjalnie w tym celu, aby sprawnie przekazywać informację między systemami informatycznymi. Dzięki temu administracja w pełni i bardzo szybko wykorzystuje przekazywane dane, może je automatycznie weryfikować i analizować.

Pliki JPK wykorzystują tę samą technologię XML, zawierają jednak znacznie bardziej szczegółowe dane. Na przykład plik JPK_VAT to kompletny wykaz zrealizowanych transakcji sprzedaży i zakupu wykazanych zbiorczo w deklaracji VAT-7. A w związku z tym, że wykaz zawiera poszczególne faktury, to systemy informatyczne w KAS mogą weryfikować zgodność raportowania transakcji jednocześnie w danych nabywcy i sprzedawcy. Czynność kontrolna nazywana niegdyś kontrolą krzyżową faktur, realizowana w ograniczonym zakresie dla wybranych podatników, może być obecnie realizowana stale i to w odniesieniu do wszystkich faktur. Obecnie co miesiąc 1,6 miliona podatników zestawia strukturę JPK_VAT i przesyła do KAS. To cenne źródło informacji o transakcjach w relacji B2B. Administracja nazywa go czasem centralnym rejestrem faktur, bo istotnie gromadzi na bieżąco informację o wszystkich fakturach wystawionych w Polsce w obrocie profesjonalnym. To służby skarbowe poszukują śladów na działalność realizowaną w sposób obliczony na unikanie opodatkowania. To wyniki wykonywanych automatycznie analiz masowych danych są wskazówką do przeprowadzenia szczegółowych kontroli podejrzanych transakcji.

Pozostałe 65% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Zobacz również

Tekst otwarty nr 7-8/2020

Tajemnice Sand Hill Road. Zasady rządzące rynkiem venture capital, Scott Kupor

Poznaj myślenie inwestorów i zobacz, jak pozyskać venture capital.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 7-8/2020

Człowiek, który rozszyfrował rynki finansowe. Jak Jim Simons wywołał rewolucję quantów, Gregory Zuckerman

Jim Simons to człowiek, który w 2018 r. uplasował się na 52. miejscu na liście najbogatszych ludzi świata. Jak tam dotarł? Dzięki matematyce!

Czytaj więcej

Rozłożenie zaległych składek ZUS na raty a istnienie zadłużenia

CiRZ_250_8.jpg

W związku ze zgłaszanymi przez przedsiębiorców wątpliwościami Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców wystąpił do Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wyjaśnienie, czy rozłożenie na raty zaległych płatności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy za okresy przypadające do końca trzeciego kwartału 2019 r. daje przedsiębiorcy możliwość uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu w składkach ZUS na potrzeby otrzymania wsparcia, przysługującego przedsiębiorcom na podstawie przepisów tzw. tarczy antykryzysowej.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama