Wiele firm napotyka problem znalezienia odpowiednich osób do pracy. Połowa dyrektorów działów personalnych na świecie uważa, że znalezienie idealnego kandydata jest trudne bądź bardzo trudne. Świadczą o tym wyniki „Globalnego Barometru HR 2013” – badania przeprowadzonego wśród 4300 menedżerów i dyrektorów HR z całego świata, w tym także z Polski.
W naszym kraju odsetek szefów HR uważających proces znajdywania najlepszych kandydatów za trudny jest mniejszy niż na świecie i wynosi 27%. Jest to związane z brakiem, w zdecydowanej większości firm, systemów zarządzania poprzez cele oraz pomiarów efektywności pracy i procesów rekrutacji (KPI, Key Performance Indicators). Dopiero wykorzystanie tych wskaźników i znajomość celów rekrutacji może dać odpowiedź, czy była ona łatwa czy trudna.
Jak zauważa Paweł Wierzbicki, Executive Manager w Michael Page: – Gdy pytam niektóre firmy o cele stawiane przed osobą, która ma dołączyć do organizacji, większość ich po prostu nie określa lub wskazuje cele miękkie, bardzo trudne do zmierzenia.
Kiedy i jak mierzyć skuteczność oraz trudność rekrutacji? Po podpisaniu listu intencyjnego z kandydatem, umowy, po zakończeniu okresu próbnego czy po 6–12 miesiącach pracy i ocenie wyników nowego pracownika? – Niestety, brak pomiarów efektywności pracy powoduje, że rekrutacje w Polsce ocenia się przede wszystkim poprzez sam fakt zatrudnienia pracownika, a nie poprzez wyniki osiągnięte przez niego po określonym czasie pracy – zauważa ekspert Michael Page.
Z czym jeszcze wiąże się rekrutacja talentów? Przede wszystkim wymaga znacznie większej uwagi i przygotowania. Pierwszą trudnością jest znalezienie wybitnych menedżerów. Według badań grupa osób stanowiących najcenniejsze zasoby firm stanowi bowiem tylko ok. 20% wszystkich pracowników. Kolejną kwestią jest przekonanie ich do zmiany pracy i skutecznego opuszczenia obecnego pracodawcy, który w celu zatrzymania wartościowego pracownika jest gotowy do zaproponowania mu awansu, podjęcia nowego projektu czy podwyżki.
W polskich firmach nie ma jeszcze zwyczaju ciągłego poszukiwania talentów – rekrutacji najcięższego kalibru, o największym stopniu trudności. Dlaczego? Nowoczesne narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi rozwijają się w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych od lat 80. ubiegłego wieku. W Polsce raptem od kilkunastu lat. Trudności w znalezieniu i rekrutacji utalentowanych menedżerów pomagają firmom przezwyciężyć agencje rekrutacyjne. Współpracę z agencjami przy poszukiwania potencjalnych pracowników stosuje 83% firm biorących udział w „Globalnym Barometrze HR 2013”. Zdaniem szefów działów personalnych wszystkich regionów, w tym także Polski, nie ma lepszej metody pozyskania odpowiednich osób na stanowiska kierownicze i wyższego szczebla. Agencje rekrutacyjne mają na tym polu praktykę i doświadczenie. Posiadają też dostęp do największej bazy odpowiednich kandydatów i mogą pomóc działowi personalnemu w wyborze najlepszej osoby na dane stanowisko. Dają również gwarancję uzyskania odpowiednich wyników, które zrównoważą ryzyko związane z rekrutacją najzdolniejszych menedżerów.