W dniu 17 października 2009 r. w Łodzi odbędzie się III spotkanie Koła Praktyków Controllingu Łódź. To regionalna inicjatywa realizowana w ramach Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów ICV. Tematem spotkania będzie „Modern budgeting – nowoczesne metody budżetowania”.
Gościem honorowym i zarazem wykładowcą Koła w Łodzi będzie dr Walter Schmidt – światowej klasy specjalista w dziedzinie zarządzania, zarządzania strategicznego oraz wdrażania strategii. W trakcie spotkania dr Schmidt będzie przekonywał do zmiany sposobu myślenia o budżetowaniu.
Obecnie budżetowanie przyprawia większość z nas o ból głowy. Kiedy Jack Welch opisał budżetowanie jako „zmorę korporacyjnej Ameryki”, wyraził tylko opinię wielu z nas. Tradycyjne budżetowanie ma wiele wad. Przede wszystkim nie nadąża ono za realiami dzisiejszego, dynamicznego rynku. Jest oparte na przeszłości i nie ma powiązania ze strategią przedsiębiorstwa. Klasyczne budżetowanie jest za bardzo szczegółowe, co wiąże się z pochłanianiem zbyt dużej ilości czasu i uwagi kierowników, a także jest kosztowne, nieadekwatne do generowanych zysków. Każdy z nas mógłby dopisać tu jeszcze przynajmniej kilka pozycji uwag z własnej praktyki.
Doktor Walter Schmidt proponuje nowe podejście do budżetowania i stawia mu specjalne zadania szczególnie na czas kryzysu. Według Schmidta budżetowanie powinno wskazać nam drogę do wyjścia z kryzysu silniejszymi niż byliśmy, gdy w nie weszliśmy. Budżetowanie musi wspomagać sterowanie płynnością. Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że kryzys wymaga oszczędności, jednak dr Schmidt przestrzega przed kalkulacją w panice.
UWAGA
Aby rzeczywiście oszczędzać, musimy pamiętać o kilku podstawowych sprawach:
- pracownicy są najbardziej wartościową składową przedsiębiorstwa, szczególnie w czasach kryzysu (pomyślmy o kosztach nowych pracowników, gdy już nadejdzie boom),
- wartości niematerialne i prawne są podstawą do budowania przewagi konkurencyjnej (projekty R&D stanowią podwaliny naszej przyszłości – jeżeli stracimy czas teraz, będziemy musieli zapłacić za to jutro),
- nie tnijmy kosztów, które generują zyski (uważajmy na marżę pokrycia – potrzebujemy jej, aby pokryć strukturę kosztów).
Budżetowanie ma do spełnienia ważną rolę w finansowym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Rolę, która musi być ściśle zintegrowana ze strategią firmy.
Dr Schmidt wymienia kilka zasad zaawansowanego budżetowania, które zoptymalizują rolę budżetowania w firmie, wspierając jednocześnie strategię. Mówi on m.in. o oparciu budżetowania na przyszłości, co umożliwi planowanie realizacji strategii. Sugeruje także umieszczenie budżetów w portfelu narzędzi systematycznie wspierających podejmowanie decyzji. Budżetowanie powinno być połączone z analizą – co zrobić i jak decydować, aby osiągnąć cele, a nie analizą – dlaczego przeszłość była taka, jak była.
To, co dr Walter Schmidt uznaje za najważniejsze w nowoczesnym podejściu do operacyjnego planowania finansowego: „Budżetowanie przez profesjonalnego controllera widzi ludzi za liczbami” oraz co z pewnością nie raz usłyszymy w trakcie październikowego spotkania „A fool with a tool is still a fool”.
Więcej informacji na stronie www.icv.pl.