W dniu 17 października 2009 r. w Łodzi odbędzie się III spotkanie Koła Praktyków Controllingu Łódź. To regionalna inicjatywa realizowana w ramach Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów ICV. Tematem spotkania będzie „Modern budgeting – nowoczesne metody budżetowania”.

Gościem honorowym i zarazem wykładowcą Koła w Łodzi będzie dr Walter Schmidt – światowej klasy specjalista w dziedzinie zarządzania, zarządzania strategicznego oraz wdrażania strategii. W trakcie spotkania dr Schmidt będzie przekonywał do zmiany sposobu myślenia o budżetowaniu.

Obecnie budżetowanie przyprawia większość z nas o ból głowy. Kiedy Jack Welch opisał budżetowanie jako „zmorę korporacyjnej Ameryki”, wyraził tylko opinię wielu z nas. Tradycyjne budżetowanie ma wiele wad. Przede wszystkim nie nadąża ono za realiami dzisiejszego, dynamicznego rynku. Jest oparte na przeszłości i nie ma powiązania ze strategią przedsiębiorstwa. Klasyczne budżetowanie jest za bardzo szczegółowe, co wiąże się z pochłanianiem zbyt dużej ilości czasu i uwagi kierowników, a także jest kosztowne, nieadekwatne do generowanych zysków. Każdy z nas mógłby dopisać tu jeszcze przynajmniej kilka pozycji uwag z własnej praktyki.

Doktor Walter Schmidt proponuje nowe podejście do budżetowania i stawia mu specjalne zadania szczególnie na czas kryzysu. Według Schmidta budżetowanie powinno wskazać nam drogę do wyjścia z kryzysu silniejszymi niż byliśmy, gdy w nie weszliśmy. Budżetowanie musi wspomagać sterowanie płynnością. Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że kryzys wymaga oszczędności, jednak dr Schmidt przestrzega przed kalkulacją w panice.

UWAGA

Aby rzeczywiście oszczędzać, musimy pamiętać o kilku podstawowych sprawach:

  •  pracownicy są najbardziej wartościową składową przedsiębiorstwa, szczególnie w czasach kryzysu (pomyślmy o kosztach nowych pracowników, gdy już nadejdzie boom),
  •  wartości niematerialne i prawne są podstawą do budowania przewagi konkurencyjnej (projekty R&D stanowią podwaliny naszej przyszłości – jeżeli stracimy czas teraz, będziemy musieli zapłacić za to jutro),
  •  nie tnijmy kosztów, które generują zyski (uważajmy na marżę pokrycia – potrzebujemy jej, aby pokryć strukturę kosztów).

Budżetowanie ma do spełnienia ważną rolę w finansowym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Rolę, która musi być ściśle zintegrowana ze strategią firmy.

Dr Schmidt wymienia kilka zasad zaawansowanego budżetowania, które zoptymalizują rolę budżetowania w firmie, wspierając jednocześnie strategię. Mówi on m.in. o oparciu budżetowania na przyszłości, co umożliwi planowanie realizacji strategii. Sugeruje także umieszczenie budżetów w portfelu narzędzi systematycznie wspierających podejmowanie decyzji. Budżetowanie powinno być połączone z analizą – co zrobić i jak decydować, aby osiągnąć cele, a nie analizą – dlaczego przeszłość była taka, jak była.

To, co dr Walter Schmidt uznaje za najważniejsze w nowoczesnym podejściu do operacyjnego planowania finansowego: „Budżetowanie przez profesjonalnego controllera widzi ludzi za liczbami” oraz co z pewnością nie raz usłyszymy w trakcie październikowego spotkania „A fool with a tool is still a fool”.

Więcej informacji na stronie www.icv.pl.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.