Gospodarka Polski

Tekst otwarty nr 12/2006

Wzrost w przemyśle i budownictwie

  •  Produkcja przemysłowa wzrosła we wrześniu 2006 r. o 11,7% r/r, nieco słabiej niż w kilku poprzednich miesiącach. Wynika to głównie z mniejszej liczby dni roboczych. Sezonowo skorygowany wzrost produkcji wyniósł 13,8% r/r, powyżej średniego wzrostu 12,2% r/r w okresie styczeń–sierpień. Średnio w III kwartale 2006 r. wzrost produkcji przemysłowej (skorygowany sezonowo) wyniósł 13,6% r/r wobec 10,4% w I kwartale i 13,2% w II kwartale. Wzrost produkcji zanotowano w 27 spośród 29 działów przemysłu, co oznacza szerokie podstawy ekspansji.
  •  Szacunkom wzrostu PKB w III kwartale 2006 r. na poziomie 5,5% dobrze wróżą również dane mówiące, że produkcja budowlano-montażowa podskoczyła we wrześniu aż o 21,3% r/r. Średnio w III kwartale produkcja w budownictwie wzrosła o 13,8% r/r wobec 6,2% w pierwszym półroczu.

…podobnie jak w sprzedaży detalicznej

  •  Sprzedaż detaliczna we wrześniu 2006 r. zwiększyła się nominalnie o 14,5% r/r, realnie o 14,4% r/r. Nominalny wzrost zanotowany został we wszystkich komponentach sprzedaży detalicznej. Oznacza to, że mamy do czynienia z ekspansją popytu konsumpcyjnego na szeroko zakrojoną skalę, a nie przejściowym ożywieniem w niektórych segmentach rynku.
  •  Podobnie jak w przypadku produkcji, w całym III kwartale 2006 r. realny wzrost sprzedaży detalicznej był silniejszy niż w poprzednich dwóch kwartałach. Co więcej, zarówno dynamika produkcji przemysłowej oraz budowlanej, jak i sprzedaży detalicznej w III kwartale okazały się wyższe od przewidywań. Dlatego są podstawy, aby oceniać, że wzrost PKB w III kwartale będzie nie niższy niż w II kwartale i może wynieść 5,5% lub jeszcze więcej, ale zależy to od wkładu eksportu netto.

Wskaźniki koniunktury wskazują na trwałość ekspansji

  •  Wskaźniki koniunktury za październik 2006 r. były optymistyczne. W przetwórstwie przemysłowym wskaźnik koniunktury nie uległ zmianie (pozostając na poziomie 16 pkt), w budownictwie nastąpił spadek o 3 pkt (do 33 z 36 pkt), a indeks dla handlu detalicznego poprawił się o 2 pkt (do –1 z –3).
  •  Nieznaczne pogorszenie koniunktury w budownictwie wobec września 2006 r. to rezultat sezonowości. Natomiast w ujęciu rocznym ocena koniunktury w tym sektorze po raz kolejny wyraźnie się poprawiła (o 13 pkt). W przetwórstwie przemysłowym i handlu detalicznym roczna dynamika wskaźników koniunktury była lepsza niż przed miesiącem. Szczegółowa ocena sytuacji przedsiębiorstw była w sumie nieznacznie lepsza niż przed miesiącem i wyraźnie lepsza niż przed rokiem.

Dobre nastroje konsumentów

  •  Wyniki badania nastrojów konsumentów instytutu Ipsos pokazały, że dobre nastroje członków gospodarstw domowych utrzymują się, a po ich silnym załamaniu w lipcu nie ma śladu.
  •  Wyniki badania koniunktury konsumenckiej za październik 2006 r. przeprowadzone przez GUS pokazały kontynuację trendu poprawy, zapowiadając dalszy wzrost konsumpcji prywatnej w ostatnim kwartale roku. Konsumenci lepiej oceniali swoją sytuację finansową i zdecydowanie bardziej niż w poprzednich miesiącach byli przekonani, że obecny okres sprzyja dokonywaniu poważniejszych zakupów (rekordowo wysoka wartość indeksu). Pogorszeniu uległy jedynie oceny obecnej i przyszłej sytuacji gospodarczej kraju, ale mogło to być związane z wydarzeniami na scenie politycznej, więc może się okazać zjawiskiem przejściowym.

Wyraźny spadek bezrobocia

  •  Stopa bezrobocia rejestrowanego spadła na koniec września 2006 r. do 15,2% z 15,5% w sierpniu i 17,6% rok wcześniej. Liczba bezrobotnych spadła o 14,4% r/r do 2,36 mln osób. Był to najsilniejszy spadek bezrobocia od początku 1998 r., odzwierciedlający obecną siłę ekspansji polskiej gospodarki i wróżący dobrze popytowi konsumpcyjnemu w najbliższych miesiącach.
  •  Silny spadek bezrobocia pozytywnie wpływa na nastroje konsumentów. Przy słabnących obawach o utratę pracy i większych możliwościach jej znalezienia, konsumenci będą zapewne nadal zwiększali swoje wydatki.
  •  Według szacunków Ministerstwa Pracy stopa bezrobocia rejestrowanego spadła na koniec października 2006 r. do 14,9%, plasując się poniżej poziomu 15% po raz pierwszy od prawie 6 lat.

Wzrost dochodów

  •  Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw nie zmieniło się we wrześniu 2006 r. w porównaniu z sierpniem i wzrosło o 5,1% w ujęciu rocznym. Wynik ten był niższy od mediany prognoz rynkowych, która wskazywała na wzrost o 5,7% r/r i naszej prognozy na poziomie 6,3% r/r. W rezultacie dane nie zostały odebrane przez rynek jako czynnik zwiększający oczekiwania na szybkie zapoczątkowanie cyklu podwyżek stóp procentowych. Z drugiej strony, mimo że wrześniowa dynamika płac była niższa od przewidywań, pozostała ona w trendzie wzrostowym. Przeciętny wzrost płac we wrześniu był wyższy niż w okresie styczeń–sierpień, gdy wyniósł 4,8% r/r. Wróży to dobrze dochodom gospodarstw domowych i popytowi konsumpcyjnemu. Szczególnie, że wzrost zatrudnienia pozostał we wrześniu na rekordowo wysokim poziomie 3,5% r/r zanotowanym w sierpniu, przewyższając średnie tempo wzrostu zatrudnienia w okresie styczeń–sierpień, które wyniosło 2,9% r/r.
  •  W wyniku solidnego wzrostu płac oraz kontynuacji rekordowo silnego wzrostu zatrudnienia, fundusz płac w sektorze przedsiębiorstw zwiększył się we wrześniu 2006 r. o 8,8% r/r nominalnie i 7,1% r/r w ujęciu realnym. W całym III kwartale 2006 r. fundusz płac w firmach wzrósł realnie o 7,4% r/r (nominalnie o 9% r/r), przyspieszając z 6,8% r/r w II kwartale i 6,7% r/r w I kwartale.
  •  Rosnąca dynamika funduszu płac wspiera nasz szacunek, zakładający wzrost konsumpcji indywidualnej w III kwartale o 5% r/r i generalnie dobrze świadczy o sile aktywności gospodarczej. Druga strona medalu jest jednak taka, że coraz silniejszy popyt konsumpcyjny może zacząć wywierać wyraźną presję na ceny. Dlatego rozwój sytuacji na rynku pracy z pewnością pozostanie w centrum uwagi banku centralnego.

Stabilizacja dynamiki CPI oraz PPI

  •  Inflacja CPI pozostała 2006 r. we wrześniu na poziomie 1,6% r/r, ponieważ wzrost cen żywności okazał się mniejszy niż przewidywany. Niemniej jednak efekt letniej suszy był nadal widoczny, gdyż ceny żywności zdrożały o 0,6% m/m i 2,4% r/r (wobec 1,8% r/r w sierpniu). Po dwóch miesiącach silnego wzrostu wyraźnie w dół (o 2,5% m/m) poszły ceny paliw. Inne komponenty indeksu inflacji były zgodne z przewidywaniami, nie wykazując sygnałów wyższej presji.
  •  Utrzymywanie się inflacji pod kontrolą sugeruje szacunek październikowej inflacji wykonany przez Ministerstwo Finansów. Wskazuje on na spadek inflacji do 1,2% r/r, głównie za sprawą dalszego spadku cen paliw oraz niższej niż wcześniej przewidywano dynamiki cen żywności. Nasza prognoza jest zgodna z szacunkami resortu finansów.
  •  Ze względu na efekt niskiej bazy i kontynuacji wzrostu cen żywności, przewidujemy, że po spadku w październiku nastąpi wzrost inflacji do 1,9% r/r w grudniu, i później do ok. 2,5% r/r w I kwartale 2007 r. Nadal jednak sądzimy, że cel inflacyjny nie jest zagrożony w średnim terminie.
  •  Ceny producenta we wrześniu spadły o 0,1% m/m i wzrosły o 3,6% r/r. Równocześnie sierpniowy wskaźnik PPI zrewidowano w dół do 3,3% r/r z wcześniej publikowanego 3,4% r/r. Dość wysoka dynamika PPI nadal była głównie efektem rosnących cen w górnictwie (24,2% r/r), podczas gdy wzrost cen w przetwórstwie był wciąż ograniczony (1,7% r/r). W sumie dane o PPI nie zdają się odzwierciedlać silnej presji na ceny, lecz efekt ostrego wzrostu cen paliw i surowców. Dlatego uważamy, że dane nie zmienią obrazu perspektyw inflacji postrzeganego przez członków RPP i są neutralne dla przewidywań odnośnie przyszłych decyzji w polityce pieniężnej.

... także miar inflacji bazowej

  •  Miary inflacji bazowej również były dosyć stabilne we wrześniu 2006 r. Dwie z pięciu miar pozostały bez zmian, jedna poszła w dół, a dwie wzrosły. Inflacja netto pozostała na poziomie 1,4% r/r, a CPI bez cen o największej zmienności na poziomie 1%. 15% średnia obcięta spadła do 1,1% r/r z 1,2% r/r. Dwie pozostałe miary – CPI bez cen kontrolowanych i CPI bez cen o największej zmienności i bez cen paliw – poszły w górę o 0,3 pkt proc., odpowiednio do 1% i 1,2%. W sumie dane potwierdziły, że fundamentalna presja na inflację pozostaje na niskim poziomie.
  •  Przewidujemy, że inflacja netto pozostanie poniżej celu inflacyjnego na poziomie 2,5% r/r nie tylko do końca tego roku, ale także w 2007 r. Materializacja takiego scenariusza wsparłaby nasz pogląd, że stopy procentowe mogą pozostać bez zmian w przewidywalnej przyszłości.

Zobacz również

Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w pkpir od 1 stycznia 2025 r.

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zmian w pkpir. Proponowane zmiany są związane z koniecznością dostosowania pkpir do wprowadzanego od 1 stycznia 2025 r. kasowego PIT.

Czytaj więcej

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Kiedy pracodawca odpowiada za faktury sfałszowane przez pracownika?

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub fałszywe faktury to wciąż gorący temat. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy takie faktury wystawi pracownik, bez wiedzy i zgody pracodawcy. Pojawia się wówczas pytanie, kto w takich przypadkach obowiązany jest do zapłaty kwoty podatku wskazanej na fakturze – pracodawca czy pracownik?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.